Mål
Efter avslutad kurs skall de studerande ha förmåga att;
· Visa grundläggande förståelse för frågor om kulturella identiteter, kulturella perspektiv och kulturella skillnader.
· Visa förståelse för kulturell mångfald och kulturella förväntningar, t.ex. etikettsregler i olika kulturer.
· Identifiera och förklara vikten av kroppsspråk och språkligt beteende i olika kulturer och i kommunikation.
· Kritiskt analysera hinder för effektiv kommunikation, samt kunna utarbeta strategier för t.ex. konflikthantering.
· Uppvisa fördjupad och analytisk kunskap om den egna kulturella identiteten och kulturarvet samt hur identiteten påverkar dynamiken i kommunikationsprocesser i olika typer av mångkulturella kontakter.
· Skriftligen och muntligen analysera moderna medier t.ex. medias kulturella påverka den kulturella medvetenheten i internationell kommunikation.
· Kritiskt analysera forskningsartiklar inom kultur och interkulturell kommunikation.
· Visa grundläggande förståelse för frågor om kulturella identiteter, kulturella perspektiv och kulturella skillnader.
· Visa förståelse för kulturell mångfald och kulturella förväntningar, t.ex. etikettsregler i olika kulturer.
· Identifiera och förklara vikten av kroppsspråk och språkligt beteende i olika kulturer och i kommunikation.
· Kritiskt analysera hinder för effektiv kommunikation, samt kunna utarbeta strategier för t.ex. konflikthantering.
· Uppvisa fördjupad och analytisk kunskap om den egna kulturella identiteten och kulturarvet samt hur identiteten påverkar dynamiken i kommunikationsprocesser i olika typer av mångkulturella kontakter.
· Skriftligen och muntligen analysera moderna medier t.ex. medias kulturella påverka den kulturella medvetenheten i internationell kommunikation.
· Kritiskt analysera forskningsartiklar inom kultur och interkulturell kommunikation.
Innehåll
Kursen behandlar olika kulturella aspekter till exempel värderingar, övertygelser och antaganden och hur dessa påverkar områden såsom kundservice, grupparbete och ledarskap i professionella miljöer. Kursens fokus är konceptet ”Cultural Intelligence” (CI) och hur detta kan utvecklas och praktiskt tillämpas, däri ingår kommunikationsteknik, konflikthantering, presentationsteknik och kroppsspråk. Olika grundläggande affärsteorier samt flera ledarskapsmodeller och gruppmodeller kommer att diskuteras och analyseras. I kursen ingår även ett antal simulerade övningar som är anpassade för att utveckla CI inom affärsvärlden.
Examinationsformer
Kursen examineras genom deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga uppgifter och en avslutande muntlig presentation.
Arbetsformer
Kursens handlar om begreppet CI som innebär en praktisk och experimentell inlärning. Det innebär att en kombination av teori och praktiska övningar. Kursen undervisas genom obligatoriska seminarier, och gruppövningar med fokus på muntliga och skriftliga arbeten. All undervisning sker på engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Litteratur
- Deal, J. J., Prince, D. W., Dalton, M. A., Hoppe, M. H., Wilson, M. S.. (2007) Developing cultural adaptability. Greensboro, N.C. : Center for Creative Leadership. (33 s). ISBN 1882197801
Anmärkning: Available at Högskolan Dalarna Ebrary - Fitzgerald, H.. (2002) Cross-Cultural Communication for the Tourism and Hospitality Industry. Pearson Education Australia, NSW, AUSTRALIA. (170 s). ISBN 1862505144
- Plum, E. (2008) Cultural Intelligence: The Art of Leading Cultural Complexity. Middlesex University Press. UK. (259 s). ISBN 1904750613
Läsanvisning: utvalda sidor circa 20 s/p - Thomas, David C., Inkson, Kerr. (2004) Cultural intelligence : people skills for global business. San Francisco, Calif. : Berrett-Koehler. (222 s). ISBN 1-57675-256-9
Anmärkning: Available at Högskolan Dalarna Ebrary
Referenslitteratur
- Dicks, B.. (2003) Culture on display : the production of contemporary visitability. Buckingham : Open University Press. (233 s). ISBN 0-335-20658-1
Anmärkning: Available at Högskolan Dalarna Ebrary - Prince, D. W., Hoppe, M. H.. (2000) Communicating across cultures. Greensboro, N.C. : Center for Creative Leadership. (30 s). ISBN 9781882197590
Anmärkning: Available at Högskolan Dalarna Ebrary