Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera en text utifrån grammatiska och stilistiska kategorier
- identifiera karaktäristiska skillnader mellan olika slags texter och förstå varför texter skiljer sig åt på ett systematiskt sätt
- på god svenska i skrift kunna beskriva en texts utmärkande drag
- förstå och beskriva den språksyn som ligger till grund för den systemisk-funktionella grammatiken och återge grunddragen i SFG:s språkbeskrivningsmodell
- beskriva svenska språkets grundläggande grammatiska struktur med hälp av beskrivningsverktyg hämtade från den systemisk-funktionella grammatiken
- visa förståelse för konsekvenserna av att olika språkbeskrivningsmodeller utgår från olika sätt att se på språk
- göra jämförelser mellan textbeskrivningar gjorda utifrån stilistiskt respektive systemiskt-funktionellt perspektiv
Innehåll
I kursen tillämpas de studerandes kunskaper i grammatik i analys av autentiska texter. I kursens första del ligger fokus på den stilistiska metodtraditionen och färdigheterna i analyshantverket övas genom att delar av texter analyseras och/eller att delar av de metodiska verktygen används i studiegruppsövningar och vid seminarier. Mot slutet av denna första del av kursen skriver de studerande självständigt en analys av en hel text där ett val av analysmetoder med utgångspunkt i textens karaktäristiska drag ingår. I andra halvan av kursen introduceras ett alternativt teoretiskt ramverk för textanalys och grammatikbeskrivning, det systemisk-funktionella. Efter att de teoretiska grunderna bearbetats får studenterna självständigt presentera en textanalys med systemiskt-funktionellt perspektiv. Avslutningsvis riktas de studerandes uppmärksamhet mot de skillnader som finns mellan den stilistiska och den systemisk-funktionella traditionen, och de uppmanas att reflektera över vilka konsekvenser teoretiska grundantaganden får i praktisk språkanalys.
Examinationsformer
Examination sker genom redovisningar vid seminarier samt genom två individuella prov: en skriftlig textanalys och en muntlig presentation av en textanalys.
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier och analysövningar. Seminarier där inläst litteratur och/eller resultat av analysövningar redovisas är obligatoriska, liksom deltagandet i analysövningarna.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Överlappar delvis med SV1028 och SV1032.
Summary in English
On completion of the course, the student should be able to:
- analyze a text, using grammatical and stylistic categories
- identify characteristic differences between types of texts, and understand why texts differ in a systematic way
- in good written Swedish, describe the defining or characteristic features of a text
- understand and describe the view of language that defines Systemic-Functional Grammar (SFG) and give a basic account of the fundamentals of the SFG model
- describe the basic grammatical features of the Swedish language using terminology from the SFG framework
- demonstrate an understanding of the consequences of different models of language description based on different perspectives of language
- compare textual analyses based on stylistic or systemic-functional perspectives, respectively