Kursplan

Svenska som andraspråk III, examensarbete 1 för ämneslärarexamen, åk 7-9

Kurskod
SS2013
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2016-02-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-02-19.
Nedlagd
2022-02-01

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en självständig vetenskaplig undersökning av forskningsförberedande karaktär med utgångspunkt i någon av ämnet svenska som andraspråks didaktiska frågeställningar. Vidare förväntas den studerande fördjupa sin förståelse för betydelsen av forskningsförankring i förhållande till kunskapsutveckling och verksamhetsutveckling för grundskolan åk 7-9.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat didaktiskt forskningsområde inom svenska som andraspråk omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat inom valt forskningsområde utifrån vetenskapsteoretiska såväl som didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en kritisk analys av tillgänglig kunskap inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Examensarbetet har en tydlig ämnesdidaktisk prägel och riktar fokus på svenska som andraspråk som skolämne i grundskolan åk 7-9. Examensarbetet innebär dels en fördjupning av de ämneskunskaper som den studerande utvecklat under de inledande två terminerna, dels en förberedelse för den kommande yrkesverksamheten. Detta första examensarbete på grundnivå fungerar också som förberedelse för det avslutande examensarbetet på avancerad nivå. Utifrån en övergripande ämnesdidaktisk problemställning, med tydligt syfte och specifika frågeställningar, genomförs en litteraturstudie där tidigare forskningsresultat undersöks med hjälp av lämpliga metoder. Genom undersökningen identifierar den studerande ett kunskapsbehov inom det ämnesdidaktiska området som kan ligga till grund för det andra examensarbetet. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Kursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också redovisas som vetenskaplig uppsats (med tillhörande ventileringseminarium och opposition av medstuderandes examensarbete) i kombination med annan gestaltande form.
Dessutom är aktivt deltagande i seminarier och handledning en del av examinationen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning II, 30 hp och Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan, 7-9 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Val av ämne för examensarbetet ska godkännas av handledare.

Summary in English

The overall goal of this module is for students to be able to conduct an independent scientific investigation that prepares them for research, with a basis in any question about didactics in the subject Swedish as a second language. The course also aims to develop the students‘ understanding of the importance of a research-based relation to knowledge and school development. The thesis consists of a critical analysis and evaluation of previous educational research in the subject and thus functions as a basis for the final degree thesis that is written in the last term of the programme.