Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om villkor för simultan respektive successiv flerspråkig utveckling
- visa förståelse för faktorer som kan påverka additiv och subtraktiv språkutveckling
- redogöra för grundläggande villkor för språkbyte och språkbevarande
- diskutera och jämföra språkutveckling hos olika typer av inlärare utifrån olika teorier om andraspråksutveckling
- visa kunskap om och förståelse för migrationens påverkan på den enskilda individen särskilt vad gäller barn och ungdomar
- genomföra en kvalitativ intervju och diskutera resultatet av denna
- skriva en rapport enligt vedertagna akademiska normer
Innehåll
Examinationsformer
Kursen examineras genom fortlöpande bedömning av aktivt deltagande i seminarier, genom skrifliga och muntliga uppgifter samt hemtentamen. Kursen examineras även genom att den studerande genomför en intervju och redovisning av denna samt av en skriftlig rapport.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska nätbaserade seminarier och diskussionsforum.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 2 eller motsvarande kunskaper. Dispens beviljas från kravet på aktuellt språk, steg 3.
Övrigt
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning I, 30 högskolepoäng, grundnivå 1.