Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala frågeställningar, begrepp och teorier i konflikt-, krishanterings-, interventions- och fredsforskning samt kunna använda och förhålla sig kritiskt till dem
- återge och problematisera teorier och modeller om väpnade konflikters och hybrida konflikters uppkomst och utveckling, samt redogöra för mönster och problem som uppstår i krishantering och fredsfrämjande interventioner
- söka, samla samt kritiskt tolka och analysera relevant material inom forskningsfältet freds- och konfliktstudier med stöd av centrala begrepp och teorier.
Innehåll
I kursen behandlas centrala frågeställningar, begrepp och teorier inom forskningsfältet freds- och konfliktstudier. Dessa teorier och begrepp tillämpas på fallstudier av olika konflikter såsom traditionella väpnade konflikter, kriser och nya hybrida konflikter i olika delar av världen. I kursen behandlas också konfliktdynamik och konfliktspridning samt olika konfliktlösnings- och krishanteringsmetoder samt interventioner. Begrepp som Responsibility to Protect (R2P) och humanitära interventioner men även frysta konflikter behandlas, såsom problem som uppstår med olika internationella fredsfrämjande och fredsbevarande interventioner.
Examinationsformer
En skriftlig hemtentamen, skriftliga och muntliga redovisningar samt studentens aktiva deltagande vid seminarieverksamhet.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Skriftlig tentamen, skriftliga och muntliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Minst 135 hp på grundnivå varav 60 hp inom huvudområdet Internationella relationer
Övrigt
Kursen ingår som valbar kurs i kurspaketet Internationella relationer III.