Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över livssituationen för brukare och brukarkunskapens betydelse i ett vård- och stödsamordningsarbete samt i befintligt behandlings- och serviceutbud
- redogöra för samt tillämpa evidensbaserade metoder för bemötande, motiverande arbete, sjukdomshantering och återhämtning
- tillämpa färdigheter enligt modellen integrerad psykiatri
- redogöra för möjliga informationsinsatser samt relevanta gruppaktiviteter inom ramen för arbetet som vård- och stödsamordnare
- följa upp och kvalitetssäkra vård- och stödinsatser tillsammans med sin brukare.
Delkurser
Innehåll
Delkurser
I delkursen behandlas psykiska funktionsnedsättningar och psykiska sjukdomar, brukarperspektivet med fokus på återhämtning och sjukdomshantering, samt metoder för delat beslutsfattande, uppsökande arbete, familjearbete, samsjuklighet och hälsofrämjande arbete.
I delkursen behandlas praktisk tillämpning av vård- och stödsamordningsarbete, resursgruppsarbete, samt kvalitetsuppföljning genom instrumentet KSI.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom en individuell inlämningsuppgift samt en individuell hemtentamen.
Delkurs 2 examineras genom två individuella inlämningsuppgifter samt en salstentamen.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och individuella studier samt obligatoriska seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter. Metodhandledning ges i båda delkurserna.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Delkurs 1: individuell inlämningsuppgift, individuell hemtentamen, 7,5 hp
- Delkurs 2: individuella inlämningsuppgifter, salstentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges som uppdragsutbildning. Samtliga kurstillfällen kommer att ske på Högskolan Dalarna.
För uppdragsutbildning gäller undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Summary in English
The aim is to enable students to acquire knowledge and skills to develop an approach for their function as community care and support coordinator / case manager, to support people‘s recovery from mental illness and mental disabilities. After the course the student should be able to:
- Reflect on the lives of patients and the importance of experienced based knowledge in a care and support coordination work and the existing treatment and service offerings
- Describe and apply evidence-based approaches to treatment, motivational work illness management and recovery
- Apply the skills of model integrated psychiatry
- Implement advocacy, and leading groups in the context of the work as care and support coordinator
- Follow up and ensure the quality of care and support efforts, together with its user.