Kursplan

Att arbeta som vård- och stödsamordnare

Kurskod
SA1039
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2016-04-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-04-14.
Nedlagd
2021-06-28

Lärandemål

Målet är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter för rollen som vård- och stödsamordnare/case manager i syfte att stödja människors återhämtning från psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera över livssituationen för brukare och brukarkunskapens betydelse i ett vård- och stödsamordningsarbete samt i befintligt behandlings- och serviceutbud
  • redogöra för samt tillämpa evidensbaserade metoder för bemötande, motiverande arbete, sjukdomshantering och återhämtning
  • tillämpa färdigheter enligt modellen integrerad psykiatri
  • redogöra för möjliga informationsinsatser samt relevanta gruppaktiviteter inom ramen för arbetet som vård- och stödsamordnare
  • följa upp och kvalitetssäkra vård- och stödinsatser tillsammans med sin brukare.

Delkurser

1.
Brukarperspektiv, delaktighet och integrerad psykiatri, 7,5 högskolepoäng
2.
Hantera problem och symtom och följa upp sitt arbete, 7,5 högskolepoäng

Innehåll

Kursen består av två delkurser som tillsammans ger kunskaper för att arbeta som vård- och stödsamordnare/case manager. I båda delkurserna ingår metodhandledning för att stödja ett parallellt arbete som vård- och stödsamordnare med en brukare.

Delkurser

1.
Brukarperspektiv, delaktighet och integrerad psykiatri, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas psykiska funktionsnedsättningar och psykiska sjukdomar, brukarperspektivet med fokus på återhämtning och sjukdomshantering, samt metoder för delat beslutsfattande, uppsökande arbete, familjearbete, samsjuklighet och hälsofrämjande arbete.

2.
Hantera problem och symtom och följa upp sitt arbete, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas praktisk tillämpning av vård- och stödsamordningsarbete, resursgruppsarbete, samt kvalitetsuppföljning genom instrumentet KSI.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom en individuell inlämningsuppgift samt en individuell hemtentamen.

Delkurs 2 examineras genom två individuella inlämningsuppgifter samt en salstentamen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar och individuella studier samt obligatoriska seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter. Metodhandledning ges i båda delkurserna.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Delkurs 1: individuell inlämningsuppgift, individuell hemtentamen, 7,5 hp
  • Delkurs 2: individuella inlämningsuppgifter, salstentamen, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen ges som uppdragsutbildning. Samtliga kurstillfällen kommer att ske på Högskolan Dalarna.

För uppdragsutbildning gäller undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.


Summary in English

The aim is to enable students to acquire knowledge and skills to develop an approach for their function as community care and support coordinator / case manager, to support people‘s recovery from mental illness and mental disabilities. After the course the student should be able to:

  • Reflect on the lives of patients and the importance of experienced based knowledge in a care and support coordination work and the existing treatment and service offerings
  • Describe and apply evidence-based approaches to treatment, motivational work illness management and recovery
  • Apply the skills of model integrated psychiatry
  • Implement advocacy, and leading groups in the context of the work as care and support coordinator
  • Follow up and ensure the quality of care and support efforts, together with its user.