Kursplan

Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6

Kurskod
PG3025
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2013-07-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-01-20.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper om olika pedagogiska och specialpedagogiska perspektiv samt fördjupar sina kunskaper om kunskapssyn, bedömning och pedagogisk dokumentation.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och problematisera olika pedagogiska och specialpedagogiska perspektiv i relation till pedagogisk praktik
  • kritiskt granska, diskutera och värdera möjliga konsekvenser av olika professionsbundna perspektiv för en pedagogisk praktik
  • diskutera och problematisera bedömning, betygsättning och pedagogisk dokumentation av elevers lärande i relation till den komplexitet som kännetecknar pedagogisk verksamhet
  • analysera och värdera bedömning, betygssättning och pedagogisk dokumentation i relation till kunskap och kunskapssyn samt till styrdokumentens formuleringar kring uppdrag och kunskapsbegrepp

Innehåll

I kursen behandlas begrepp som normalitet, inkludering, barn i behov av särskilt stöd, formativ och summativ bedömning. Begreppen problematiseras ur olika pedagogiska och specialpedagogiska perspektiv. Möjliga konsekvenser av att förstå en pedagogisk praktik ur olika professionsbundna perspektiv - exempelvis psykologiska, medicinska och psykosociala - diskuteras och problematiseras. I kursen behandlas även pedagogisk dokumentation, bedömning och betygsättning ur ett kritiskt granskande perspektiv. Formativ och summativ bedömning tas upp i förhållande till pedagogisk verksamhet. Dessutom analyseras och värderas pedagogisk dokumentation och bedömning i relation till kunskapssyn samt till styrdokumentens formuleringar kring uppdrag och kunskapsbegrepp.

Examinationsformer

Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar där digitala lärresurser och olika uttrycksformer används.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och grupparbeten. En obligatorisk fältstudie ingår

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Bild för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp
  • eller
  • Samhällsorienterande ämnen, årskurs 4-6, 30 hp
  • eller
  • Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp eller
  • Idrott och hälsa för grundlärare, årskurs 4-6, 30 hp
  • samt
  • Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6, (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp
  • och
  • Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A, 15 hp
  • eller motsvarande kunskaper.

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.

För nätbaserad kurs gäller vidare att kursen innehåller 1-2 campusförlagda träffar om 1-2 dagar vardera.