Kursplan

Didaktik, bedömning, betygssättning och dokumentation - ämneslärare

Kurskod
PG1066
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2014-05-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2014-05-14.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla sina kunskaper om didaktik i undervisning för ungdomar och vuxna samt utveckla kunskaper om bedömning och betygssättning. Förmågan att göra medvetna didaktiska val är central. Ett övergripande mål är också att den studerande ska tillgodogöra sig kunskaper som krävs för att identifiera och möta elever med specialpedagogiska behov.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om didaktiska teorier och ämnesdidaktik
  • visa förmåga att, i relation till grund- och gymnasieskolans styrdokument, välja undervisningsinnehåll samt planera, genomföra och utvärdera undervisning inom ämnet i relation till individ och grupp
  • visa kunskap om och förmåga att identifiera och hantera specialpedagogiska behov
  • visa förmåga att tydligt, såväl i tal som i skrift, kommunicera sina val i den egna undervisningen
  • visa kunskaper om bedömning och betygssättning
  • visa förmåga att analysera och dokumentera elevers lärande samt att göra bedömningar
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten reflektera över olika aspekter av bedömning och betygssättning samt att kunna anlägga ett historiskt perspektiv
  • visa förmåga att diskutera och analysera den egna undervisningen i samarbete med andra lärare och i relation till skolans styrdokument såväl som didaktiska teoribildningar.

Innehåll

Kursen återkopplar till de studerandes kunskaper gentemot grund- och gymnasieskolans ämnen. I kursen behandlas teorier om bedömning och betygssättning och hur detta arbete kan genomföras i relation till grund- och gymnasieskolans styrdokument, didaktiska kunskaper och teorier samt den praktiska pedagogiska verksamheten. Frågor kopplade till undervisning, bedömning och betygssättning utifrån de studerandes egna lärarerfarenheter lyfts fram, preciseras och analyseras med hjälp av kursens litteratur samt såväl nationella som lokala styrdokument. Studier om funktionsnedsättningar och hur dessa kan påverka lärandet både för individer och för gruppen belyses.

Examinationsformer

En muntlig gruppexamination, en skriftlig hemtentamen samt skriftliga inlämningsuppgifter vid obligatoriska seminarier.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier, studiegruppsarbete, muntliga redovisningar och individuella skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntlig gruppexamination, hemtentamen, inlämningsuppgifter, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med bild och ljud via en dator eller motsvarande.
I kursen ingår två campusförlagda dagar.

Kursen ingår i VAL-projektet.

Summary in English

The overall goal is for students to develop their knowledge of didactics in education for youth and adults, and to gain knowledge and understanding about assessment and grading. The ability to make conscious didactic choices is central. An overall goal is also for the student to assimilate the knowledge needed to detect and respond to pupils with special educational needs.