Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv (1)
- visa fördjupad kunskap om etiska perspektiv på forskning och kunskapsproduktion (2)
- visa fördjupad kunskap om kvantitativ och kvalitativ datainsamling och dataanalys (3)
- visa fördjupad kunskap om vilka innehållsliga, språkliga och formella krav som ställs på ett vetenskapligt arbete (4)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra kvalitativ och kvantitativ datainsamling (5)
- genomföra kvalitativ dataanalys och tolkning (6)
- genomföra enkel regressionsanalys och chi-två-tester (7)
- argumentera för metodval utifrån metodologiska, vetenskapsteoretiska och forskningsetiska perspektiv (8)
- analysera, kritiskt granska och diskutera egna och andras resultat av datainsamling (9)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Reflektera över vetenskapsteoretiska och forskningsetiska ställningstaganden på ett fördjupat sätt (10)
Innehåll
I kursen fördjupas kunskap om kvalitativa och kvantitativa metoder vid datainsamling samt de vetenskapsteoretiska utgångspunkter som olika former av datainsamling och analys vilar på. Kvalitativa och kvantitativa data samlas in, bearbetas och analyseras. Resultatet av detta arbete presenteras muntligt och skriftligt. Linjär regression används som kvantitativ dataanalysmetod och innehållsanalys används som kvalitativ dataanalysmetod. Etiska aspekter på datainsamling och kunskapsproduktion diskuteras.
Examinationsformer
Vid individuell skriftlig examination (4 hp) examineras lärmål 1, 2, 3, 4 och 10. Lärmål 5, 6, 7, 8, 9 och 10 examineras gruppvis vid obligatoriskt seminarium (3,5 hp).
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Seminarium U-G.
Förkunskapskrav
- Samhällsvetenskaplig metod och vetenskapsteori I, 7,5 hp grundnivå
Övrigt
Ersätter PA1038.
Summary in English
This course picks up from where the introductory course in methods left off and thus focus is now on performing analyses of texts as well as of statistical materials. The course also continues with the problematization of ethics in scientific studies.