Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper om den naturvetenskapliga världsbilden, med särskilt fokus på evolutionen och universums utveckling,
- visa grundläggande kunskaper om naturvetenskapens verksamhet, framväxt och modeller,
- visa grundläggande kunskaper om naturvetenskapliga arbetssätt, genomföra enkla naturvetenskapliga undersökningar samt dokumentera och kommunicera om dessa.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- visa kunskaper om teknikens och naturvetenskapernas didaktiska teoribildningar samt förmåga att reflektera självständigt och kritiskt över dessa,
- visa god förtrogenhet med och kunna reflektera över grundskolans kursplaner inom fysik, biologi, kemi och teknik utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav,
- visa insikt om hur digitala tekniker och Internet kan användas i undervisningen i naturvetenskap och teknik för att stärka elevers lärande och på ett kritiskt och reflekterande sätt diskutera dess möjligheter och problem,
- visa förståelse för hur naturvetenskapliga arbetssätt, förstahandsupplevelser och estetik kan användas i undervisning inom naturvetenskap och teknik
- visa insikt om hur internationella jämförelser av utbildning gör den egna skolkulturen synlig
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper i fysik och kemi, med särskilt fokus på ämnens egenskaper, kraft och energi samt energiomvandling,
- redogöra för märkning och hantering av kemikalier,
- visa förståelse för människans förhållande till naturen och hur tekniken historiskt, nationellt och internationellt påverkar och har påverkat naturen, individen och samhället,
- värdera naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle från ett etiskt perspektiv samt ett genus- och hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper i naturvetenskap med särskilt fokus på människans anatomi och fysiologi, matens kemi samt ljud och ljus
- visa förmåga att reflektera kring identitet, genus och relationer i samband med diskussioner om pubertet, sexualitet och fortplantning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper i teknik, med särskilt fokus på tekniska föremåls konstruktioner, funktioner, produktionsmetoder och tekniska system,
- redogöra muntligt och skriftligt för en teknikutvecklingsprocess, från idé till produkt,
- värdera naturvetenskapliga och tekniska idéer och produkter från ett hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- redogöra för grundläggande kunskaper i naturvetenskap, med särskilt fokus på livets mångfald, livscykler, växters uppbyggnad och fysiologi, ekosystem samt kretslopp,
- visa förståelse för människans förhållande till naturen, människans beroende och påverkan av naturen ur ett hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Delkurser
Delkursen behandlar framväxten av de aktuella naturvetenskapliga teorierna och modellerna som beskriver universums utveckling och evolution från Big Bang till nutid och till framtiden. Dessutom behandlas naturvetenskaplig verksamhet och arbetssätt.
Delkursen omfattar teknikens och naturvetenskapernas didaktiska teoribildningar. Inom delkursen behandlas områden som naturvetenskap och teknik som allmänbildning, begreppsutveckling i naturvetenskap och estetikens betydelse för naturvetenskapen. Styrdokumenten för teknikämnet och de naturorienterade ämnena analyseras och diskuteras. I kursen studeras också olika former av nationell och internationell bedömning och utvärdering av naturvetenskapliga och tekniska kunskaper.
I delkursen behandlas några vardagliga
ämnens och materials egenskaper och användning. Vidare behandlas grundläggande
begrepp inom kraft och energi samt olika slag av energiomvandling.
Materiakretslopp och energiomvandlingar samt tekniska val diskuteras i samband
med miljöpåverkan och hållbar utveckling. Delkursen avhandlar människans
förhållande till naturen och hur hon genom tekniken historiskt och idag
påverkat och påverkar naturen, individen och samhället från genus- och hållbarhetsperspektiv.
I delkursen behandlas människans anatomi och
fysiologi i jämförelse med andra organismer. I samband med människans sinnen
behandlas ljus och ljud ur ett fysikaliskt perspektiv. Vidare behandlas områden
som matens kemi, människans hälsa,
pubertet, sexualitet och fortplantning samt reflektioner om identitet, genus
och relationer.
Övergripande studeras tekniska föremåls
konstruktioner och funktioner, produktionsmetoder och tekniska system samt
teknik från idé till färdig produkt. Under delkursen utförs ett enskilt
projektarbete. Naturvetenskapliga och tekniska idéer och produkter värderas
från ett genus- och hållbarhetsperspektiv.
I delkursen behandlas ekosystem och kretslopp. Vidare studeras livets mångfald, indelning och utveckling, växternas uppbyggnad och funktion samt livscykler hos olika organismer. Människans beroende av och påverkan på naturen diskuteras ur ett hållbarhetsperspektiv.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, lektioner, laborationer, genom muntliga och skriftliga redovisningar samt muntlig tentamen.
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, lektioner samt genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Delkurs 3 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, lektioner, laborationer samt genom skriftliga rapporter.
Delkurs 4 examineras genom aktivt deltagande i seminarier, laborationer samt genom muntliga redovisningar, elektroniska prov och skriftliga rapporter.
Delkurs 5 examineras genom seminarier, laborationer samt genom muntliga och skriftliga redovisningar.
Delkurs 6 examineras genom seminarier, lektioner, laborationer, exkursioner, genom muntliga och skriftliga redovisningar samt skriftlig salstentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Delkurs 1. Den naturvetenskapliga världsbilden
- Moment 1. Seminarier, lektioner, laborationer samt muntlig redovisning, 2 hp
- Moment 2. Muntlig tentamen, 2 hp
- Moment 3. Skriftlig rapport Astronomi, 1 hp
Delkurs 2. Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Moment 1. Seminarier och lektioner, 3 hp
- Moment 2. Fältuppgift samt undervisningsplanering, 2 hp
Delkurs 3. Naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle
- Moment 1. Seminarier, lektioner, laborationer samt skriftliga rapporter, 5 hp
Delkurs 4. Människa, kropp och hälsa
- Moment 1. Seminarier, laborationer, muntliga redovisningar, elektroniska prov samt skriftliga rapporter, 5 hp
Delkurs 5. Från idé till produkt
- Moment 1. Seminarier, laborationer, muntliga och skriftliga redovisningar, 2 hp
- Moment 2. Projektarbete från idé till produkt, 3 hp
Delkurs 6. Mångfald och kretslopp i naturen
- Moment 1. Seminarier, lektioner, laborationer, exkursioner samt muntliga och skriftliga redovisningar, 3 hp
- Moment 2. Skriftlig salstentamen, 2 hp
För att erhålla VG på hela kursen krävs minst 20 hp VG och resten G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling. Kursen innehåller tre obligatoriska campusträffar om vardera två dagar samt två obligatoriska fältdagar vid en grundskola. Kursen motsvarar NV1020.