Kursplan

Smärta och sensorisk behandling

Kurskod
MC3022
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Medicinsk vetenskap (MCA)
Ämnesgrupp
Medicin
Utbildningsområde
Medicinska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Fysioterapi1
Vårdvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
2A1F
Fastställd
Fastställd 2015-02-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2015-08-31.
Nedlagd
2023-06-21

Lärandemål

Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig fördjupade teoretiska kunskaper om smärtfysiologi och smärtupplevelsens olika dimensioner, samt breddade kunskaper om evidensbaserade behandlingsmetoder vid akut och långvarig smärta. Kursen syftar också till att den studerande tillägnar sig ingående teoretiska och praktiska kunskaper inom sensorisk smärtbehandling, innefattande främst akupunktur och transkutan elektrisk nervstimulering.

Delkurser

1.
Smärta, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • göra en ingående beskrivning av nociception, smärtmodulering och smärtupplevelse ur ett fysiologiskt perspektiv,
  • jämföra och diskutera olika sätt att kategorisera smärta i relation till aktuell forskning och klinisk praxis,
  • beskriva utvecklingen av långvariga smärttillstånd och göra jämförelser mellan akut och långvarig smärta avseende såväl fysiologiska som psykosociala faktorer,
  • diskutera tillämpbarheten hos olika bedömningsinstrument vid smärtanalys,
  • värdera och motivera olika behandlingsalternativ vid smärta och relatera dessa till befintlig evidens,
  • diskutera betydelsen av ålders-, köns- och etniska faktorer när det gäller både bedömning och åtgärder vid smärta,
  • självständigt söka, sammanställa och kritiskt granska evidensbaserad information inom ett valt område, och skriftligen förmedla dessa kunskaper.

2.
Sensorisk behandling vid smärta, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika typer av sensorisk smärtbehandling och diskutera de fysiologiska principerna bakom förväntade behandlingseffekter,
  • reflektera över och värdera den grad av evidens som finns för sensorisk behandling vid olika smärttillstånd,
  • självständigt välja, planera, genomföra, utvärdera och dokumentera sensorisk behandling vid olika smärttillstånd baserat på befintlig evidens.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Smärta, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras smärtupplevelsen och uppkomstmekanismer bakom olika smärttillstånd, smärtklassifikation och smärtdiagnostik. Delkursen belyser olika åtgärder för att behandla eller bemästra smärta, exempelvis farmakologisk behandling, sensorisk behandling, psykologisk behandling och fysisk aktivitet. Beroende på val av fördjupningsområde kommer delkursen också att omfatta en fördjupning inom minst ett av följande områden: akut och långvarig smärta, smärta i olika åldrar, smärta och kön, smärta ur ett internationellt perspektiv eller ett specifikt smärttillstånd.

2.
Sensorisk behandling vid smärta, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras, diskuteras, tillämpas och dokumenteras sensorisk behandling i form av akupunktur och transkutan elektrisk nervstimulering. Särskild uppmärksamhet riktas mot att värdera aktuell forskning kring evidensen för sensorisk smärtbehandling.

Examinationsformer

Examination sker genom skriftlig salstentamen, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, aktivt deltagande vid metodövningar samt redovisning av egen klinisk färdighetsträning.

Arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, skriftliga uppgifter, seminarier, metodövningar samt klinisk färdighetsträning på egen arbetsplats. Kursen ges till stora delar på ett distansöverbryggande och interaktivt sätt via internet.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

För delkurs 1 rapporteras betyg enligt följande moment:

INL 1. Skriftlig inlämningsuppgift, smärtfysiologisk ordlista, 1 hp.
INL 2. Skriftlig inlämningsuppgift, fördjupande artikel, 2 hp.
TEN 1. Skriftlig salstentamen, 4,5 hp.

För delkurs 2 rapporteras betyg enligt följande moment:

BEH 1. Praktiska uppgifter, lärarledda, 3 hp.
BEH 2. Praktiska uppgifter, enskilda, 2,5 hp.
SEM 1. Seminarium, evidens för sensorisk smärtbehandling, 1 hp.
SEM 2. Patientfallsseminarium, 1 hp.

Förkunskapskrav

  • Legitimation som läkare, fysioterapeut, sjukgymnast, sjuksköterska, arbetsterapeut

Övrigt

Kursen vänder sig till fysioterapeuter, sjuksköterskor eller motsvarande. Klinisk färdighetsträning sker på egen arbetsplats med självständig behandling på patienter, akupunktur minst 30 behandlingstillfällen, samt TENS minst 3 behandlingstillfällen.

Summary in English

The aim of this course is for students to acquire deeper theoretical knowledge about pain physiology and the different dimensions of pain experience, as well as a broader knowledge about evidence-based treatments for acute and chronic pain. The course also aims to provide detailed theoretical and practical knowledge about sensory therapies for the treatment of pain, including, and in particular, acupuncture and transcutaneous electrical nerve stimulation.

1. Pain, 7.5 Credits
After completing this course module, the student shall be able to:

  • describe in detail nociception, pain modulation and pain perception from a physiological perspective,
  • compare and discuss different ways to categorize pain in relation to present research and clinical practice,
  • describe the development of chronic pain conditions and make comparisons between acute and chronic pain with regards to both physiological and psychosocial factors,
  • discuss the applicability of different assessment instruments in pain analysis,
  • evaluate and justify different treatment options for pain and relate them to existing evidence,
  • discuss the importance of age, gender and ethnic factors in both assessment and response to pain,
  • independently search for, bring together and critically evaluate evidence-based information in a chosen area, and present this knowledge in a written report.

2. Sensory Therapies, 7.5 Credits
After completing this course module, the student shall be able to:

  • describe different types of sensory therapies for pain and discuss the physiological principles behind the expected treatment effects,
  • reflect on and evaluate the degree of existing evidence for sensory therapy as treatment for different pain conditions,
  • independently select, plan, implement, evaluate and document sensory therapies as treatment for various pain conditions based on existing evidence.