Mål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Redogöra för eHandelslösningar utifrån grundläggande riktlinjer för webbdesign och funktionalitet.
- Redogöra för grundläggande begrepp och principer vid utveckling av eHandelslösningar.
- Utforma affärsplan för ett eHandelsföretag samt skapa en prototyp till detta med hjälp av valfri gratistjänst på Internet.
Innehåll
Kursen behandlar funktioner och utformning hos utvalda eHandelstjänster på Internet. Vidare görs ett grupparbete där en affärsplan för ett eHandelsföretag utformas. Med denna affärsplan som grund och med hjälp av tillgänglig gratistjänst på Internet skapas sedan en prototyp för detta företag.
Examinationsformer
Skriftligt PM som diskuteras i seminarieform (1 hp, U-G). Skapande av en eHandelstjänst och dokumentation i en affärsplan för denna tjänst (4,5 hp, U-G). Skriftlig salstentamen (2 hp, U-VG).
Arbetsformer
Föreläsning, projektarbete med handledning, seminarium och laboration.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla VG som slutbetyg på hela kursen krävs VG på delmoment 3.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Litteratur
- Hultgren, G. (2007) eTjänster som social interaktion via användning av IT-system – en praktisk teori. Doktorsavhandling, Linköpings Universitet. (120 s). ISBN 978-91-85831-75-3
Läsanvisning: Kapitel 5-9
Övrigt: Boken kan fritt laddas ner i samband med kursen - Sundström, T. (2007) Användbarhetsboken – bästa sätten att göra fungerande webb. Lund: Studentlitteratur. (450 s). ISBN 978-01-44-03743-1
Referenslitteratur
- Peter Fredholm. (2002) Elektroniska affärer. 5 uppl. Lund : Studentlitteratur. (376 s). ISBN 91-44-02480-0