Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera och problematisera hälsobegreppet och dess betydelse på individ-, grupp- och samhällsnivå
- analysera och diskutera skolämnet idrott och hälsas roll i relation till samhällets dominerande hälsodiskurs nationellt såväl som internationellt
- redogöra för och diskutera hälsa och hälsoarbete i skolan och inom ämnet idrott och hälsa samt pröva och värdera strategier för promotivt inkluderande hälsoarbete i skolmiljö.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa färdighet i och förtrogenhet med friluftslivstekniker i olika sammanhang och miljöer
- pröva, analysera och värdera friluftsliv som rörelseaktivitet i relation till olika målgrupper och miljöer
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i friluftsliv i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa
- identifiera och värdera aspekter som är karaktäristiska för den utemiljö som friluftslivet bedrivs i
- analysera och värdera olika friluftsstilar utifrån ett hälso- och hållbarhetsperspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- beskriva och diskutera den kulturella framväxten gällande olika mål- och nätspel och deras relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa
- planera, genomföra och utvärdera undervisning inom mål- och nätspel i relation till skolans styrdokument i idrott och hälsa
- kritiskt analysera och reflektera över aktuell forskning inom mål- och nätspel samt göra ämnesdidaktiska värderingar av forskningen
- skapa och anpassa olika former av mål- och nätspel i relation till olika målgrupper genom att beakta didaktiska, inkluderande och normkritiska perspektiv
- pröva, analysera och värdera mål- och nätspelets möjligheter för utveckling av spel- och rörelseförmåga.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- pröva, analysera och värdera dansens möjligheter för utveckling av rörelseförmåga och estetisk förmåga
- skapa rörelser, följa givna rörelser samt uttrycka sig i relation till musikens puls, rytm och karaktär
- planera, genomföra och utvärdera undervisning som synliggör och utmanar normer inom expressiv och kulturell dans
- kritiskt analysera, pröva och omsätta aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- pröva, analysera och värdera ergonomisk anpassning av rörelser i olika situationer
- redogöra för samt diskutera arbetsmiljöaspekter för lärare i idrott och hälsa och hur idrottslärare kan bedriva ett hållbart arbetsmiljöarbete
- redogöra för människors varierande näringsbehov och energiförbrukning
- analysera och problematisera diskurser om kost i olika kontexter.
Innehåll
Kursen består av fem delkurser.
Delkurser
I delkursen diskuteras och problematiseras begreppet hälsa
samt patogena och salutogena perspektiv på hälsa. De teoretiska och praktiska
aspekterna av hälsofrämjande arbete belyses liksom folkhälsopolitiska
frågeställningar och problem. Ämnet idrott och hälsas roll i relation till den
i samhället, nationellt såväl som internationellt, rådande synen på hälsa
diskuteras och problematiseras. Hälsofrämjande arbete i skolan, som beaktar
social klass, kön, etnicitet, funktionsnedsättning och normer utforskas och
diskuteras utifrån aktuell forskning på område.
Friluftsliv i olika miljöer studeras, prövas och värderas.
Delkursen behandlar bland annat lägerliv och vandring samt paddling, simning
och säkerhetsaspekter i och vid öppen sjö. Den studerande planerar, genomför och
utvärderar friluftsundervisning som beaktar social klass, kön, etnicitet,
funktionsnedsättning och normer. Vidare behandlas olika friluftsstilar som en
konsekvens av relationen mellan människa och natur, platsens betydelse samt hälso-
och hållbarhetsperspektiv inom friluftsliv.
I delkursen behandlas kunskap inom olika mål- och
nätspel. Mål- och nätspelens kulturella framväxt och deras relation till
styrdokument är centrala i delkursen. Vidare behandlas didaktiska, inkluderande
och normkritiska perspektiv inom mål- och nätspel. Etablerade modeller inom
mål- och nätspel prövas och diskuteras.
I
delkursen utforskas olika möjligheter att röra sig till musikens puls, rytm och
karaktär. Den studerande får skapa och genomföra olika former av expressiv dans.
Delkursen behandlar även dans som kulturell form vilket bland annat inbegriper
olika typer av pardans. I syfte att främja rörelseförmåga och kreativitet
studeras, prövas och värderas inkluderande undervisning som också ger möjlighet
att uppmärksamma och utmana normer i dansens olika rörelsekulturer. Den studerande får, genom fältstudier, observera och analysera undervisning i dans.
Aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse
och dans analyseras, prövas, omsätts och diskuteras.
I delkursen behandlas arbetets och arbetsmiljöns påverkan på
hälsa och välbefinnande. Vidare prövas och analyseras hur miljöer ergonomiskt
kan anpassas för att främja god hälsa i rörelse och arbete samt hur rörelser
och arbetssätt kan anpassas för att främja god hälsa i arbete. Lagar och regler
för arbetsmiljö studeras, med fokus på de miljöer som lärare i idrott och hälsa
verkar i.
I delkursen studeras näringslära och
energiförbrukning. Diskurser om kost så som de kommer till uttryck i olika
sammanhang analyseras och
problematiseras.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst tre av fem delkurser, vilket motsvarar 18 högskolepoäng, samt godkänd i övriga delkurser.
Betygsrapportering:
- Hälsopedagogik, 6 hp, U-VG
- Friluftsliv, 6 hp, U-VG
- Mål- och nätspel, 6 hp, U-VG
- Rörelse, rytm och dans, 6 hp. U-VG
- Arbetsmiljö, ergonomi och näringslära, 6 hp, U-VG
Förkunskapskrav
- Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning 30 hp och Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering