Kursplan

Medier och kommunikation inom hälsa och idrott

Kurskod
IH1133
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Ämnesgrupp
Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsområde
Medicinska området, 50%
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2017-09-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-01-15.
Nedlagd
2021-02-10

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera idrottskommunikationsteorier och idrottsjournalistikens utveckling
  • analysera medieanvändning utifrån olika kommunikationsperspektiv
  • diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
  • redogöra för de pressetiska reglerna samt diskutera och kritiskt granska olika moraliska ställningstaganden som medieproducent
  • beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
  • problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.

Innehåll

Kursen omfattar såväl teoretisk som tillämpad strategisk medieplanering för både traditionella och nya medier. Kursen innehåller även medieetik, idrottsjournalistikens utveckling och vad det innebär att vara mediekonsument och medieproducent. Utöver detta ingår även problematisering av idrottens roll i medierna. Studenten planerar och utformar strategisk medieplan.

Examinationsformer

Examinationen sker genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga PM samt presentation av strategisk medieplan.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, skriftliga PM, medieplan, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp.

Summary in English

After completing the course, the student shall be able to:

  • explain and discuss sports communication theories and the development of sports journalism
  • analyse media usage based on different communication perspectives
  • discuss and analyse the relationship between the media and sport
  • explain the rules with press ethics as well as discuss and critically review different moral positions as a media producer
  • describe and problematise the influence and role of sport in the media as well as implement and explain media strategy planning
  • problematise and discuss the possible consequences of different types of
     interviewing techniques, both as a producer and as an interviewee.