Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera idrottskommunikationsteorier och idrottsjournalistikens utveckling
- analysera medieanvändning utifrån olika kommunikationsperspektiv
- diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
- redogöra för de pressetiska reglerna samt diskutera och kritiskt granska olika moraliska ställningstaganden som medieproducent
- beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
- problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.
Innehåll
Kursen omfattar såväl teoretisk som tillämpad strategisk medieplanering för både traditionella och nya medier. Kursen innehåller även medieetik, idrottsjournalistikens utveckling och vad det innebär att vara mediekonsument och medieproducent. Utöver detta ingår även problematisering av idrottens roll i medierna. Studenten planerar och utformar strategisk medieplan.
Examinationsformer
Examinationen sker genom aktivt deltagande vid seminarier, skriftliga PM samt presentation av strategisk medieplan.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga PM, medieplan, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Tränarprogrammet inriktning hälsa och idrott, 180 hp.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- explain and discuss sports communication theories and the development of sports journalism
- analyse media usage based on different communication perspectives
- discuss and analyse the relationship between the media and sport
- explain the rules with press ethics as well as discuss and critically review different moral positions as a media producer
- describe and problematise the influence and role of sport in the media as well as implement and explain media strategy planning
- problematise and discuss the possible consequences of different types of
interviewing techniques, both as a producer and as an interviewee.