Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva de arbetsmoment som vanligtvis krävs för att skapa fotorealistisk 3D-grafik (1)
- definiera och korrekt använda termer inom området (2)
- ange utvalda parametrar som påverkar renderingstiden och bildkvaliteten (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt granska fotorealistisk 3D-grafik (4)
- på effektivt sätt skapa grundläggande 3D-grafik med ett fotorealistiskt resultat (5)
- använda simulationsverktyg för att underlätta komplicerad 3D-modellering (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- motivera när framställning av 3D-grafik respektive fotografi är att föredra i ett givet produktionssammanhang (7)
- aktivt reflektera över sina kunskaper och färdigheter inom 3D-framställning (8)
Innehåll
Den största delen av kursen fokuserar på att med hjälp av genomgångar, praktiska övningar och inlämningsuppgifter ge studenten praktiska kunskaper om 3D i Cinema 4D, bl.a. med fokus på arbetsmomenten:
Studenten får under en föreläsning och internetbaserade gruppdiskussioner granska fotorealistisk 3D-grafik och ska därefter skriftligt redovisa för hur han/hon granskar fotorealistisk 3D-grafik.
Studenten lär sig några animationsverktyg som hjälper 3D-artister simulera hur flera objekt dynamiskt interagerar med varandra. Studenten arbetar sedan vidare med 3D-objektet mot en stillbild med hjälp de former som simulationen genererat.
Studenten tränas också på (särskilt i samband med inlämningsuppgifter) att med hjälp av självutvärdering bedöma sina egna begränsningar inom Cinema 4D för att därigenom reflektera och identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper.
- Fotorealistisk 3D
- Modellering
- Material
- Texturering
- Ljus
- Skuggor
- Rendering
- Simulationer som modelleringsverktyg
Studenten får under en föreläsning och internetbaserade gruppdiskussioner granska fotorealistisk 3D-grafik och ska därefter skriftligt redovisa för hur han/hon granskar fotorealistisk 3D-grafik.
Studenten lär sig några animationsverktyg som hjälper 3D-artister simulera hur flera objekt dynamiskt interagerar med varandra. Studenten arbetar sedan vidare med 3D-objektet mot en stillbild med hjälp de former som simulationen genererat.
Studenten tränas också på (särskilt i samband med inlämningsuppgifter) att med hjälp av självutvärdering bedöma sina egna begränsningar inom Cinema 4D för att därigenom reflektera och identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper.
Examinationsformer
Skriftligt prov (1 hp) mål 1 och 3
Inlämningsuppgifter med redovisningar (4 hp) mål 2, 4, 5 och 6
Praktisk tentamen (1,5 hp) mål 5 och 6
Muntligt prov (1 hp) mål 7 och 8
Inlämningsuppgifter med redovisningar (4 hp) mål 2, 4, 5 och 6
Praktisk tentamen (1,5 hp) mål 5 och 6
Muntligt prov (1 hp) mål 7 och 8
Arbetsformer
Internetbaserade övningar, föreläsningar och gruppdiskussioner.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.Förkunskapskrav
- Bildbehandling 7,5 hp, grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper
- Fotografi: Teknik och bildkomposition 7,5 hp
Övrigt
Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning. Vid betyget U på någon av prestationerna i kursen efter denna tidsperiod, hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle.
Kursen hålls helt på distans.