Kursplan

Svenska med didaktisk inriktning III för gymnasieskolan

Kurskod
GSV3DF
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-01-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-13.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska bredda sitt kunnande om forsknings- och utvecklingsarbete inom litteraturvetenskap, språkvetenskap och svenskämnesdidaktik och fördjupa sig i vissa delar av dessa områden. Den studerande ska också utveckla förmåga att tillämpa sina ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i självständig planering, produktion och värdering av akademisk text och sammantaget uppnå en fördjupad ämnesdidaktisk förmåga för svenskundervisning i gymnasieskolan.

Delkurser

1.
Språkvetenskapliga teorier och analysmetoder, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa överblick över språkvetenskap som forskningsfält samt förståelse för dess förhållande till utbildningsvetenskap och andra angränsande discipliner
  • kritiskt diskutera centrala språkvetenskapliga teorier i relation till olika kunskapsintressen, däribland potentialen i ett formellt respektive ett funktionellt perspektiv på språk
  • tillämpa ett urval språkvetenskapliga analysmetoder och värdera kvalitativa och kvantitativa analysmetoders lämplighet för olika material och syften
  • utifrån aktuell språkvetenskaplig forskning dra fördjupade slutsatser om undervisning, lärande och bedömning i svenskämnet i språkligt heterogena klassrum
  • självständigt skissera en svenskämnesdidaktisk undersökning med språkvetenskaplig ansats och argumentera för dess upplägg och relevans
  • tala och skriva i enlighet med de normer som finns för formell svenska och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen, med särskilt fokus på en fördjupad förmåga att utforma en utredande text på ett sådant sätt att disposition, sammanhang och argumentation tydliggörs.

2.
Skönlitteratur: teorier, analysmetoder och didaktiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • kritiskt diskutera litteraturvetenskapliga teorier och perspektiv samt deras relation till kvalitativa och kvantitativa analysmetoder
  • tillämpa ett urval litteraturvetenskapliga teorier vid analys och jämförelse av skönlitterära verk i olika genrer samt utifrån analyserna göra fördjupade litterära tolkningar
  • redogöra för huvuddragen i romankonstens utveckling och problematisera denna ur ett litteratursociologiskt perspektiv
  • reflektera över romanens och andra litterära genrers roll och funktion i gymnasieskolans svenskundervisning, bland annat i relation till frågor om etik, bildning och demokrati
  • tala och skriva i enlighet med de normer som finns för formell svenska och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen, med särskilt fokus på en fördjupad förmåga att referera till, sammanfatta, jämföra och kommentera olika kunskapsbidrag inom fältet.

3.
Akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • resonera kring begreppet vetenskaplighet samt kring likheter och skillnader mellan olika discipliners kunskapssyn
  • redogöra för, kritiskt granska och värdera vetenskapliga och populärvetenskapliga texter med hänsyn till syfte, innehåll, struktur och språklig utformning
  • skriva och självständigt utifrån konstruktiv kritik revidera och utveckla kortare akademiska texter inom de vetenskapliga områden som utbildningen berör
  • formulera konstruktiv och genreanpassad respons på akademiska texter
  • med utgångspunkt i svenskämnesdidaktisk forskning planera undervisning om texter av vetenskaplig karaktär på gymnasienivå.

4.
Svenskämnets identitet och uppdrag, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • problematisera förhållandet mellan skolämnet svenska och de akademiska disciplinerna litteraturvetenskap och språkvetenskap
  • kritiskt diskutera avgränsningen av skolämnet svenska samt svenskämnets förhållande till bildningsbegreppet, skolans värdegrund och samhället
  • självständigt och tillsammans med andra formulera aktuella frågor för svenskämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
  • utifrån sina samlade kunskaper om litteraturvetenskap, språkvetenskap och ämnesdidaktik i kombination med skolans policydokument göra fördjupade och långsiktigt hållbara ställningstaganden om undervisning, bedömning och betygsättning i svenskämnet
  • visa fördjupad förmåga att välja och värdera analoga och digitala läromedel och lärverktyg för svenskundervisning som stimulerar varje elevs lärande och utveckling
  • genom planering och motivering av undervisningsupplägg i svenskämnet på högstadie- eller gymnasienivå visa fördjupade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper
  • tala och skriva i enlighet med de normer som finns för formell svenska och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen, med särskilt fokus på problemformulering och bakgrundsteckning för forskningsfrågor.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Språkvetenskapliga teorier och analysmetoder, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en överblick över språkvetenskap som forskningsfält och diskuterar dess betydelse för svenskämnesdidaktiska frågor. Exempelvis lyfts svenskämnets kritiska potential i relation till skolans värdegrund, liksom olika perspektiv på elevens språkutveckling och deras följder för fokus och undervisningsmetodik i svenskämnet. Olika teoretiska ramverk inom språkvetenskapen jämförs, och deras respektive förklaringspotential i kombination med kvalitativa och kvantitativa analysmetoder diskuteras. Den studerande tränar på att tillsammans med andra tillämpa några aktuella språkvetenskapliga analysmetoder på autentiskt material, däribland läromedel, och tolka resultaten ur språkvetenskapligt och svenskämnesdidaktiskt perspektiv. Avslutningsvis formulerar den studerande självständigt ett angeläget svenskämnesdidaktiskt problem och visar hur det låter sig undersökas med språkvetenskaplig teori och metod.

2.
Skönlitteratur: teorier, analysmetoder och didaktiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng

I delkursen ges den studerande en inblick i ämnesrelevant forskning genom att studera aktuella vetenskapliga texter och diskutera deras kunskapsbidrag. Vidare studeras litteraturvetenskapliga analysmetoder, perspektiv och ett urval litteraturvetenskapliga teorier i historisk och samhällelig belysning. De litteraturvetenskapliga teorierna appliceras på verk i olika genrer från olika epoker. Den studerande får slutligen reflektera över hur litteraturvetenskapliga teorier kan användas som verktyg i arbetet med att förverkliga såväl svenskämnets ämnesplan som läroplanens övergripande målsättningar.

3.
Akademiskt skrivande, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgår från begreppet vetenskaplighet, jämför kunskapssynen inom olika discipliner och behandlar grundläggande principer för vetenskapligt förhållningssätt. Olika vetenskapliga och populärvetenskapliga genrer undersöks i fråga om syfte, innehåll, struktur och språklig utformning och den studerande tränar på kritisk analys av vetenskaplig och populärvetenskaplig text. Mot bakgrund av teorier om lärande diskuteras hur undervisning i skrivande av vetenskaplig karaktär kan utformas, med särskilt fokus på formativ bedömning. De teoretiska resonemangen omsätts i praktik genom egna skrivövningar och responsarbete.

4.
Svenskämnets identitet och uppdrag, 7,5 högskolepoäng

I delkursen får den studerande fördjupa sin förmåga att formulera svenskämnesdidaktiska problem och göra svenskämnesdidaktiska ställningstaganden mot bakgrund av det samlade innehållet i utbildningens ämnes- och ämnesdidaktiska kurser i svenska. Som ett led i detta får den studerande reflektera över sin egen syn på språk och skönlitteratur, deras inbördes relation samt de två akademiska disciplinernas förhållande till skolämnet svenska. Utifrån detta i kombination med skolans värdegrund förs en kritisk diskussion om svenskämnets identitet och uppdrag i dagens skola, vuxenutbildning och samhälle. Slutligen får den studerande kombinera sina samlade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper vid förberedelse av ett undervisningsmoment för svenskämnet på högstadie- eller gymnasienivå som kan genomföras vid kommande VFU.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig ej övervakad examination online
  • Muntlig examination individuellt och i grupp på campus och online

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på minst 22,5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Språkvetenskapliga teorier och analysmetoder - 7,5 hp | U–VG
  • Skönlitteratur: teorier, analysmetoder och didaktiska perspektiv - 7,5 hp | U–VG
  • Vetenskapligt skrivande - 7,5 hp | U–VG
  • Svenskämnets identitet och uppdrag - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Svenska med didaktisk inriktning I, 30 hp och Svenska med didaktisk inriktning II, 15 hp

Övrigt

I kursen ingår en obligatorisk träff om 2–3 dagar på campus, som omfattar examinerande moment. För dessa examinerande moment erbjuds omexamination först vid campusträffen i samband med nästa kurstillfälle.
I kursen ingår även två fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.

Kursen överlappar tidigare kurskod GSV26Z.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.