Kursplan

Svenska: Barn- och ungdomslitteratur i samhällsdialog

Kurskod
GSV2BP
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Litteraturvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-09-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-20.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för det intertextuella spelet mellan äldre och nyare barn- och ungdomslitteratur samt mellan litteratur och andra medier
  • dra paralleller mellan barn- och ungdomslitteratur och den tid och det samhälle texterna har uppkommit i
  • identifiera, beskriva och tillämpa några grundläggande litteraturvetenskapliga termer och begrepp
  • analysera barn- och ungdomslitteratur med hjälp av litteraturvetenskapliga termer och begrepp.

Innehåll

Med utgångspunkt i forskning om barn- och ungdomslitteratur läses och analyseras skönlitteratur ur olika teoretiska perspektiv i relation till rådande samhälle och dess utveckling. Samspelet mellan olika texttyper och medier studeras.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande på seminarier, muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar samt obligatoriska seminarier och tillämpningsövningar.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betyget rapporteras i ett moment om 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste ha möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.