Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för fördjupade planeringteoretiska och diskursiva perspektiv för aktuella urbana och regionala frågeställningar.
- Planera och utföra ett planeringsprojekt kopplat till aktuella utmaningar i samhällsbyggandet.
- Redogöra för roller och relationer mellan olika aktörer i en planeringsprocess.
- Utöva självreflexiv problemlösning, konsekvensanalyser och utvärdering i olika planeringssituationer.
- Utföra kvalificerad skriftlig framställning.
Innehåll
Kursen innebär fördjupning inom planeringens teoribildningar för några valbara kunskapsfält samt tekniker för och praktisk tillämpning av detta genom problemformulering, analys, utveckling av alternativa inriktningar och kritiskt reflekterande kring dessa i en större projektbaserad planeringsuppgift. Denna uppgift utgör en praktisk utförandedel av kursen där ett aktuellt urbant eller regionalt problem studeras och förslag till förbättringar lämnas. Den praktiska delen handlar mycket om att utveckla och utöva tekniker för hantering av komplexa planeringsproblem. Kopplat till detta studeras och tränas också tekniker för självreflexiv problemlösning, konsekvensanalyser och utvärdering. Kursen innebär också träning i akademiskt skrivande.
Examinationsformer
Uppsats, 2,5 hp
Projektarbete inklusive seminarier som redovisas skriftligt och muntligt, 5 hp
Projektarbete inklusive seminarier som redovisas skriftligt och muntligt, 5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och projektarbete.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Projektarbete U,VGSlutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- 90 hp inom Bygg- och samhällsplanerarprogrammet varav kurserna Arkitektur och byggande 5 hp, Fysisk planering 5 hp, Regional planering 7,5 hp, Hållbar utveckling 5 hp, Form och gestaltning 7,5 hp och Introduktion till Geografiska Informationssystem 7,5 hp skall ingå