Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande på spanska kunna:
- identifiera och formulera en problemställning
- självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramargenomföra en självständig språkvetenskaplig studie med krav på vetenskapligt värde,forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning samt argumentation som vilarpå väl genomförda språkanalyser
- skriftligt såväl som muntligt försvara egna resultat med högt ställdakrav på språklig kommunikationsförmåga
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapligaarbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänstersåväl som tillkortakommanden
- tillämpa de forskningsetiska principer som är aktuella för det egna examensarbetet.
Innehåll
Kursen utvecklar förmågan att analysera och kritiskt granska olika teorier genom ett examensarbete där ett språkvetenskapligt ämne behandlas utifrån en väl avgränsad problemställning. Kursen behandlar spanskämnets språkvetenskapliga områden, inbegripet orientering inom områdets teoribildning och aktuella forskningsfrågor.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i handledning och seminarier
- Självständigt författat examensarbete skrivet på spanska
- Opponering på medstuderandes examensarbete
- Försvar av det egna examensarbetet
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Uppsats - 15 hp | U–VG
Behörighet
- 54 hp inom huvudområdet spanska varav 24 hp i Spanska II, inklusive Spanska II: Skriftlig språkfärdighet och grammatik, 6 hp, Spanska II: Akademiskt skrivande, 6 hp och Spanska II: Språklig variation i den spansktalande världen, 6 hp
Övrigt
Det rekommenderas att läsa denna kurs efter att ha avslutat kursen Spanska III Lingvistisk inriktning: Människan, språket och samhället. Spansk sociolingvistik, 15 hp.
Kursen överlappar tidigare kurskod GSP2KS.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.