Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva olika utredningar och handläggningsprocesser som berör vuxna, barn och familjer inom socialt arbete
- beskriva och utreda barnets sociala situation och särskilda behov utifrån ett utvecklingsteoretiskt perspektiv
- visa kunskap om samtalsfärdigheter och kommunikation gällande allmänna samtal, barnsamtal och samtal med kommunikationshjälpmedel.
Färdigheter och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- utifrån ett brukarperspektiv genomföra olika typer av utredningar inom socialt arbete gällande barn, familjer, personer med missbruks- eller beroendeproblematik, personer med funktionsnedsättning och med behov av särskilt stöd samt äldre med särskilda behov
- handlägga ärenden från ansökan/anmälan till beslut och insatser
- tillämpa relevanta författningar och i skrift kunna uttrycka sig på ett enkelt, rättssäkert och konkret sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa insikt i vad olika aspekter av intersektionalitet såsom genus, klass, etnicitet och funktionshinder betyder för bedömning av insatser
- visa insikt om människors olika behov och utvecklingsnivåer i ett livsloppsperspektiv
- reflektera över mötets betydelse samt vad professionellt bemötande betyder för utredningsprocessen.
Innehåll
- kursen innehåller 1 hp PPU (personlig och professionell utveckling)
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Studiegruppsuppgifter
- Individuell salstentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter, salstentamen - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Organisation, grupp och samverkan 15 hp, Socialrätt II 7,5 hp, Missbruk och beroende 7,5 hp, samt Familjeperspektiv på socialt arbete 7,5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.