Kursplan

Familjeperspektiv på socialt arbete

Kurskod
GSA3DQ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-12-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-12-10.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan familjemedlemmar ur ett nätverks- och livsloppsperspektiv
  • redogöra för perspektiv på och metoder för socialt arbete med barn, familjer, äldre personer, personer med funktionshinder samt anhöriga för att kunna bedriva professionellt socialt arbete
  • beskriva olika utredningsmodeller, arbetsmetoder och insatser i arbete med individer och familjer med särskilda behov
  • visa förståelse för brukares och anhörigas livssituation och hur behov bedöms utifrån ett brukar- och familjeperspektiv.

Färdigheter och förmåga

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • bedöma barns behov, inklusive barn med funktionshinder, samt föräldrars omsorgsförmåga
  • bedöma individers behov av sociala insatser i olika skeden i livet
  • visa förmåga att tillämpa samtalsmetoder som en integrerad del i socialt arbete med brukare och familjer
  • visa förmåga att genomföra nätverksarbete med brukare och professionella ur ett brukarperspektiv
  • visa förmåga att planera och genomföra en semistrukturerad intervju samt analysera den med en angiven analysmetod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa insikt i hur en eller flera familjemedlemmars funktionsnedsättning, särskilda behov eller åldersrelaterade behov påverkar förhållanden inom en familj
  • visa förmåga att beakta mångkulturella perspektiv i socialt arbete med individer och familjer
  • visa förmåga att reflektera över hur de egna personliga värderingarna rörande individer med olika familjemönster och kulturella bakgrunder inverkar på förmågan att bedriva professionellt socialt arbete
  • visa ett gott forskningsetiskt förhållningssätt vid val av intervjuperson samt vid genomförande, hantering av data och vid presentation av intervjun
  • visa insikt i hur brukarens erfarenheter kan användas för att förstå, beskriva och analysera dennes livssituation.

 

Innehåll

I kursen belyses barns behov och föräldrars omsorgsförmåga samt situationer för äldre människor och för familjer där någon har en funktionsnedsättning. Kursen fokuserar både på brukar- och familjeperspektivet under hela livsloppet. Kursen behandlar teorier och perspektiv på professionellt socialt arbete med barn, familj och nätverk. I kursen ingår vidare kunskaper om stödjande insatser samt kommunikativa metoder i familjearbetet. Kursen innehåller vetenskaplig metod om semistrukturerad intervju samt kvalitativa analysmetoder.

  • kursen innehåller 3 hp vetenskaplig metod

Examinationsformer

  • seminarier
  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • studiegruppsuppgifter
  • individuell hemtentamen.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier, inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter, tentamen - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Välfärdsinsatser och brukarperspektiv 15 hp, Försörjning, rehabilitering och aktivering i socialt arbete 7,5 hp och Socialrätt I 7,5 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.