Mål
Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper och färdigheter inom socialt arbete med inriktning mot försörjning, rehabilitering och aktivering, samt kunskaper och färdigheter om hur kvantitativa metoder kan användas för att undersöka ekonomiska förhållanden i olika befolkningsgrupper.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för begreppen ekonomiskt bistånd, rehabilitering och aktivering, samt förstå relationen mellan dessa begrepp
- redogöra för arbetslinjen och dess historia
- beskriva arbetsmodeller, insatser och metoder inom försörjnings-, rehabiliterings- och aktiveringsarbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
- visa grundläggande kunskaper om motiverande samtal
- visa grundläggande kunskaper om och förståelse för livsvillkoren med avseende på försörjning och arbete för olika befolkningsgrupper i Sverige.
Färdigheter och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att operationalisera en forskningsfråga genom att konstruera enkätfrågor
- visa förmåga att analysera data genom grundläggande statistiska analyser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över och värdera det egna personliga och professionella förhållningssättet i socialt arbete avseende försörjning, rehabilitering och aktivering
- visa förmåga att reflektera över hur de egna personliga värderingarna avseende arbete och försörjning inverkar på förmågan att föra professionella samtal och ha ett professionellt bemötande av brukare
- reflektera över faktorer som ökar risken för ekonomisk utsatthet samt konsekvenser av ekonomisk utsatthet
- värdera välfärdspolitiska prioriteringar mellan olika befolkningsgrupper utifrån fakta och statistik gällande levnadsvillkor
- reflektera över sambandet mellan enkätkonstruktion och möjligheter till dataanalys gällande försörjning, rehabilitering och aktivering.
Innehåll
Kursen behandlar teoretiska och praktiska kunskaper i socialpolitik och socialt arbete rörande försörjning, rehabilitering och aktivering på individ-, grupp- och samhällsnivå. I kursen belyses även utvecklingstrender inom arbetslivet och socialtjänsten, samt levnadsvillkor för olika grupper i samhället. Vidare behandlar kursen olika element i kvantitativa metoder, såsom relationen mellan en forskningsfråga, enkätdesign och analys.
Examinationsformer
- övningar
- seminarium
- hemtentamen.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla Väl godkänd i hela kursen krävs Väl godkänd på 4,5 hp och Godkänd på 3 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Övningar, sem, hemtentamen, försörjning, rehab, aktivering - 4,5 hp | U–VG
- Övningar, hemtentamen, kvantitativ metod - 3 hp | U–G
Behörighet
- Sociologiska perspektiv på socialt arbete 7,5 hp, Psykologiska perspektiv på socialt arbete 7,5 hp, Socialpolitikens betydelse för socialt arbete 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv 15 hp
Övrigt
Kursplanen ingår i Socionomprogrammet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.