Kursplan

Ryska I: Grundläggande kurs 2

Kurskod
GRY38S
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Ryska (RYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ryska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-12-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-08.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förstå tydligt talad ryska om bekanta ämnen
  • samtala på ryska om vardagliga ting
  • läsa och skriva enklare ryska texter såsom exempelvis korta dialoger
  • använda delar av ryskans basgrammatik korrekt.

Innehåll

I kursen tränar och förbättrar studenten den grundläggande läsfärdigheten och tillägnar sig ett elementärt ryskt basordförråd. Dessutom tränas studentens muntliga färdighet genom dialoger som behandlar ryskt vardagsliv. Vidare ingår läsningen av kortare texter samt olika hör-, uttals- och skrivövningar. Kursen omfattar även arbete med grundläggande grammatiska strukturer.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftligt avslutande prov

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på 5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Läsförståesle - 2,5 hp | U–VG
  • Grundläggande muntlig språkfärdighet 2 - 2,5 hp | U–VG
  • Grundläggande skriftlig språkfärdighet 2 - 2,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Ryska I: Grundläggande kurs 1, 7,5 hp på grundnivå. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet

Övrigt

Svenska och/eller engelska används som stödspråk, medan ryskan utgör undervisningsspråk i så hög grad som möjligt.

Kursen överlappar tidigare kurskod GRY28F och kursen Ryska för nybörjare II, 7,5 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.