Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för några religiösa traditioner och de olika etiska förhållningssätt som ryms inom dessa
- reflektera ämnesdidaktiskt utifrån ämneskunskaper och kunskaper om mål och villkor för skolämnet religionskunskap
- exemplifiera, diskutera och problematisera hur lärare kan motivera och vägleda elever i ett mångkulturellt samhälle till etisk reflektion
- redogöra för och diskutera klassiska och nyare teorier och metoder inom etik och religionshistoria
- kritiskt förhålla sig till religionsvetenskaplig teori och metod liksom utvalt material
- analysera ett relevant material inom etik eller religionshistoria
- planera och genomföra en begränsad vetenskaplig undersökning och presentera denna i uppsatsform, och i samband med detta visa grundläggande forskningsetiska insikter
- reflektera över sitt eget lärande samt värdera egna och andras prestationer utifrån vetenskapliga kriterier
- reflektera över och visa ett mångsidigt och nyanserat förhållningssätt till olika religiösa och kulturella traditioner.
Delkurser
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
I delkursen introduceras olika förhållningssätt och didaktiska överväganden relevanta för studiet av jämförande religiös etik. Vidare studeras betydelsen av skilda tolkningstraditioner inom en religion för medlemmars syn på andra religiösa och sekulära livsåskådningstraditioner. Sambanden mellan etiska val och grundläggande värderingar studeras och analyseras med utgångspunkt i hur några centrala etiska problemområden såsom frågan om ett universellt människovärde diskuteras inom olika religiösa traditioner (särskilt kristendom och islam) och andra livsåskådningar. Övningarna i etisk analys, reflektion och dialog fördjupas mot bakgrund av ökad kunskap om olika traditioner som möts i ett pluralistiskt samhälle och en mångkulturell skola.
I delkursen ges en översikt över teoribildningar och metoder inom etik och religionshistoria mot bakgrund av den västerländska filosofiska idéhistorien. Den studerande får möjlighet att tränga djupare in i några teoribildningar genom att läsa litteratur av forskare som arbetar utifrån dessa teorier.
Delkursen bygger vidare på den ämnesteoretiska och didaktiska förståelse studenten har utvecklat under tidigare kurser. I delkursen fördjupas den tidigare påbörjade diskussionen om möjliga svar på de didaktiska frågorna om urval av undervisningsinnehåll, undervisningsformer och motiveringar till dessa. Här ingår analyser av kursplaner och andra styrdokument, liksom frågor om bedömning och betygsättning. I ett internationellt perspektiv studeras dels olika visioner om hur religionsundervisning i skolan bör se ut, dels hur religionsundervisningen organiseras och i praktiken går till i olika länder. Vidare behandlas möjliga spänningar mellan å ena sidan det normativa uppdrag som läroplanens värdegrundsuppdrag ger alla lärare, och, å andra sidan, den icke-konfessionella undervisning som syftar till att elever själva ska ta ställning i värderingsfrågor.
I delkursen skrivs en uppsats individuellt eller i par. Ämnesområde väljs i samråd med kursansvarig. Vid ett avslutande seminarium granskas och diskuteras uppsatsen av en medstuderande, och studenten ska i sin tur opponera på en medstuderandes uppsats.
Examinationsformer
Delkurs 1, 2 och 3 examineras genom aktivt seminariedeltagande, muntlig och skriftlig redovisning samt genom hemtentamina.
Delkurs 4 examineras genom aktivt seminariedeltagande samt genom en uppsats som försvaras vid ett ventileringsseminarium i vilket det även ingår opposition på en medstuderandes uppsats.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Uppsatsen i delkurs 4 skrivs individuellt eller i par under handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på minst tre av kursens delkurser.
Betygsrapportering:
Delkurs 1: Etik i religiösa traditioner - 7,5 hp
Delkurs 2: Religionsvetenskaplig teori och metod - 7,5 hp
Delkurs 3: Religionsdidaktik - 7,5 hp
Delkurs 4: Uppsats - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
Kursen innehåller två till tre fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.
Kursen innehåller två till tre obligatoriska campusdagar i Falun.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.
Ersätter RK1052.