Kursplan

Portugisiska: Grundläggande kurs I och II

Kurskod
GPR3GM
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Portugisiska (PRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-06-25.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-06-25.

Mål

-

Delkurser

1.
Portugisiska: Grundläggande kurs I, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • kommunicera på portugisiska i vardagliga situationer
  • använda ett basordförråd om bekanta ämnen
  • identifiera olika diakritiska tecken och enkla grammatiska strukturer samt använda dem i tal och skrift
  • redogöra för innehållet i och skriva enkla texter om bekanta ämnen
  • diskutera portugisiskans språkstruktur i ett kontrastivt perspektiv i jämförelse med engelska eller svenska.

2.
Portugisiska: Grundläggande kurs II, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • kommunicera på portugisiska i vardagliga och vissa specialiserade situationer
  • delta i en diskussion på portugisiska om bekanta ämnen
  • identifiera och analysera grammatiska strukturer samt använda dem i tal och skrift
  • diskutera och skriva enkla sammanhängande texter om bekanta ämnen
  • översätta korta enkla texter till och från portugisiska
  • beskriva, analysera och jämföra historiska, kulturella och språkliga aspekter av dagens portugisisktalande samhällen runt om i världen.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Portugisiska: Grundläggande kurs I, 15 högskolepoäng

Delkursen fokuserar på att bygga upp ett basordförråd och en förståelse för det portugisiska uttalssystemet. Vidare analyseras grammatik och språkstruktur i ett jämförande perspektiv, i relation till svenska eller engelska för att utveckla språkfärdigheten. Texterna på kursen introducerar studenten till olika aspekter av de portugisiskspråkiga kulturerna.

2.
Portugisiska: Grundläggande kurs II, 15 högskolepoäng

Delkursen fokuserar på att fördjupa grundläggande grammatikstudier för att utveckla språkfärdigheten samt att genomföra kontrastiva analyser med svenska eller engelska. Delkursen bygger på en variation av olika övningar i hörförståelse, uttal, samt att läsa och skriva kortare texter för att öva upp basordförråd och förmåga att interagera muntligt och kommunicera skriftligt på portugisiska om olika ämnen. Vidare innehåller kursen också en introduktion till portugisiskspråkiga kulturer som belyser några aspekter av relationer mellan Portugal, Brasilien och andra delar av den portugisiskspråkiga världen i Afrika och Asien.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
  • Skriftliga övervakade onlinetentamina

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 23 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Muntlig språkfärdighet, del 1 - 4 hp | U–VG
  • Skriftlig språkfärdighet, del 1 - 3,5 hp | U–VG
  • Muntlig språkfärdighet, del 2 - 3,5 hp | U–VG
  • Skriftlig språkfärdighet, del 2 - 4 hp | U–VG
  • Muntlig språkfärdighet, del 3 - 6 hp | U–VG
  • Skriftlig språkfärdighet, del 3 - 6 hp | U–VG
  • Portugisiskspråkiga kulturer och samhällen - 3 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska för dig med utländska betyg) samt Engelska 6. Eller: Engelska nivå 2

Övrigt

Kursen vänder sig till studenter utan tidigare kunskaper i portugisiska och kräver en snabb och självständig studietakt.
Engelska används som undervisningsspråk.

Kursen motsvarar nivåerna A1 och A2 i den gemensamma europeiska referensramen för språk.

Kursen överlappar kurserna Portugisiska: Grundläggande kurs I, 15 hp och Portugisiska: Grundläggande kurs II, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.