Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- utifrån egna erfarenheter i den pedagogiska verksamheten och tidigare forskning identifiera och formulera ett problemområde som kan ligga till grund för en undersökning inom det utbildningsvetenskapliga området
- kritiskt granska, analysera och tillämpa tidigare forskning med relevans för den egna undersökningen
- göra avvägningar utifrån forskningsetiska principer
- genomföra och presentera ett självständigt, problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring, korrekt språk och struktur
- kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på medstudenters arbeten samt argumentera för den egna undersökningen och förhålla sig till kritik på ett sakligt sätt.
Innehåll
Inom kursen genomförs ett självständigt arbete inom det utbildningvetenskapliga området. Arbetet skrivs under handledning och utgår från relevant forskning samt egna och andras erfarenheter inom skolverksamhet. Därtill ingår granskning och värdering av vetenskapliga arbeten samt formulering, framförande och hantering av konstruktiv kritik i samband med ventileringsförfarande.
Examinationsformer
- Skriftlig uppsats
- Muntligt ventileringsseminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Självständigt arbete - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning samt 30 hp i pedagogiskt arbete eller antagen med minst åtta och ett halvt års lärarerfarenhet
Övrigt
För studenter som inte har genomfört ett självständigt arbete inom ämnesdidaktiskt område, ska ett sådant självständigt arbete genomföras inom ramen för denna kurs.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.