Kursplan

En introduktion till det svenska skol- och utbildningssystemet för pedagoger från andra länder

Kurskod
GPG33Q
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-03-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-03-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kännedom om förskolans och skolans historiska framväxt och förskolläraryrkets och läraryrkets utveckling
  • visa kännedom om det svenska skol- och utbildningssystemet och dess styrdokument samt dess politiska och juridiska styrning
  • visa viss kännedom om grunder för förskollärares och lärares didaktiska val
  • visa förmåga att relatera de grundläggande värderingarna i aktuell läroplan till förskolans och skolans verksamhet
  • diskutera och reflektera över förskolans och skolans arbete med att motverka diskriminering och kränkande behandling samt främja jämställdhet och likabehandling
  • diskutera lärares och barns och elevers interaktion i svensk förskola och skola utifrån teoretiska perspektiv på sociala relationer
  • redogöra för olika teorier och modeller för att förebygga och hantera konflikter
  • diskutera och reflektera över det pedagogiska ledarskapets olika aspekter

Innehåll

Kursen riktar sig till personer med pedagogisk utbildning med intresse av att vara verksamma i svensk förskola eller skola som pedagogisk stödpersonal och därmed fungera som länk mellan lärare och elever med annat modersmål än svenska. Kursen är indelad i två huvudspår – det svenska skolsystemet och pedagogernas roller, ledarskap och sociala relationer - enligt följande:

Det svenska skolsystemet

  • värdegrunden i svensk skola
  • skolväsendets organisering
  • styrdokument och förordningar
  • utveckling av svensk skola och det svenska samhällets sociala struktur efter 1950-talet

Pedagogernas roller, ledarskap och sociala relationer

  • förskollärarrolen, lärarrollen och lärarassistentrollen samt liknande pedagogiska roller
  • normkritisk pedagogik, normer och maktordningar
  • konflikthantering
  • pedagogiskt ledarskap, barns och elevers delaktighet och rättigheter

Examinationsformer

  • seminarier
  • inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • En introduktion till det svenska skol- och utbildningssystemet för pedagoger från andra länder - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Sökande med dokumenterad lärarutbildning eller dokumenterad eftergymnasial utbildning inom utbildningsområdet om minst tre års heltidsstudier. Sökande som uppger att de har utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom utbildningsområdet motsvarande minst sex månaders heltidsarbete. I båda fallen måste sökande ha engelska språkkunskaper motsvarande GERS nivå B2 eller högre.

Övrigt

Kursen är uppdragsutbildning från Skolverket.

  • Studietakt 50%, dagtid. All undervisning sker online. Kursen innehåller en fältstudie. 
  • Kursuppgifterna består av att läsa kurslitteratur, delta i seminarier och föreläsningar samt genomföra uppgifter och praktiska övningar. Om möjligt bör deltagarna besöka skolor som en del av kursen.
  • Undervisningsspråk är engelska. Viss inslag kan vara på svenska. 
  • I kursen ingår schemalagd undervisningstid då deltagarna träffas för lärarledd undervisning online. Dessutom innehåller kursen strukturerat arbete i mindre grupper, som också är online.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.