Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kännedom om förskolans och skolans historiska framväxt och förskolläraryrkets och läraryrkets utveckling
- visa kännedom om det svenska skol- och utbildningssystemet och dess styrdokument samt dess politiska och juridiska styrning
- visa viss kännedom om grunder för förskollärares och lärares didaktiska val
- visa förmåga att relatera de grundläggande värderingarna i aktuell läroplan till förskolans och skolans verksamhet
- diskutera och reflektera över förskolans och skolans arbete med att motverka diskriminering och kränkande behandling samt främja jämställdhet och likabehandling
- diskutera lärares och barns och elevers interaktion i svensk förskola och skola utifrån teoretiska perspektiv på sociala relationer
- redogöra för olika teorier och modeller för att förebygga och hantera konflikter
- diskutera och reflektera över det pedagogiska ledarskapets olika aspekter
Innehåll
Kursen riktar sig till personer med pedagogisk utbildning med intresse av att vara verksamma i svensk förskola eller skola som pedagogisk stödpersonal och därmed fungera som länk mellan lärare och elever med annat modersmål än svenska. Kursen är indelad i två huvudspår – det svenska skolsystemet och pedagogernas roller, ledarskap och sociala relationer - enligt följande:
Det svenska skolsystemet
- värdegrunden i svensk skola
- skolväsendets organisering
- styrdokument och förordningar
- utveckling av svensk skola och det svenska samhällets sociala struktur efter 1950-talet
Pedagogernas roller, ledarskap och sociala relationer
- förskollärarrolen, lärarrollen och lärarassistentrollen samt liknande pedagogiska roller
- normkritisk pedagogik, normer och maktordningar
- konflikthantering
- pedagogiskt ledarskap, barns och elevers delaktighet och rättigheter
Examinationsformer
- seminarier
- inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- En introduktion till det svenska skol- och utbildningssystemet för pedagoger från andra länder - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Sökande med dokumenterad lärarutbildning eller dokumenterad eftergymnasial utbildning inom utbildningsområdet om minst tre års heltidsstudier. Sökande som uppger att de har utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom utbildningsområdet motsvarande minst sex månaders heltidsarbete. I båda fallen måste sökande ha engelska språkkunskaper motsvarande GERS nivå B2 eller högre.
Övrigt
Kursen är uppdragsutbildning från Skolverket.
- Studietakt 50%, dagtid. All undervisning sker online. Kursen innehåller en fältstudie.
- Kursuppgifterna består av att läsa kurslitteratur, delta i seminarier och föreläsningar samt genomföra uppgifter och praktiska övningar. Om möjligt bör deltagarna besöka skolor som en del av kursen.
- Undervisningsspråk är engelska. Viss inslag kan vara på svenska.
- I kursen ingår schemalagd undervisningstid då deltagarna träffas för lärarledd undervisning online. Dessutom innehåller kursen strukturerat arbete i mindre grupper, som också är online.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.