Lärandemål
Kursens övergripande mål är att stärka utbildade lärare i sin yrkesutövning genom utvecklandet av ett reflekterande pedagogiskt ledarskap.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa förståelse för vad som kännetecknar ett ledarskap i klassrummet som förebygger och hanterar olika sociala relationer och konflikter
- visa förtrogenhet med relevanta och aktuella styrdokument samt reflektera över relationen mellan styrdokument och lärares/förskollärares professionella autonomi i form av medvetna didaktiska val
- visa kunskap om möjligheter och utmaningar med att leda undervisning i flerspråkiga och interkulturella pedagogiska miljöer
- visa kunskap om olika former av bedömning av såväl elevers/barns utveckling och lärande som av den egna pedagogiska verksamheten
- visa förståelse för skolans/förskolans centrala normer och värden samt reflektera över hur den demokratiska värdegrunden kan beaktas och förankras i den pedagogiska verksamheten
- visa didaktisk förmåga att använda digitala verktyg
för att stödja elevers/barns utveckling och lärande.
Innehåll
Kursen behandlar centrala aspekter av det pedagogiska
ledarskap som är en förutsättning för ett professionellt yrkesutövande i dagens skola
och förskola, såsom sociala relationer och konflikthantering, flerspråkiga och
interkulturella elev-/barngrupper, bedömning (och betygsättning), samt
yrkesetik och värdegrund. Dessa aspekter behandlas i ljuset av skollagen och förskolans/grundskolans/gymnasieskolans läroplan. Genomgående i
kursen behandlas också digitaliseringens betydelse för dagens skola/förskola
och hur digitala verktyg kan användas på ett kritiskt och kreativt sätt för att
stödja elevers och barns utveckling och lärande.
Examinationsformer
Aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och eget
arbete. I kursen ingår också obligatoriska moment som genomförs i den egna
pedagogiska verksamheten.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, muntliga presentationer, skriftliga inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Lärarexamen
Övrigt
Kursen vänder sig till personer med någon form av behörighetsgivande lärar- eller förskollärarexamen som valt att återvända till läraryrket efter en viss tids frånvaro.