Kursplan

Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i årskurs 1-3. Ingår i lärarlyftet.

Kurskod
GNV3GV
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Naturvetenskap (NAV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-09-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-09-10.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande kunskaper i naturvetenskap, med särskilt fokus på ekologi, människans anatomi och fysiologi, universums utveckling och uppbyggnad, kraft och rörelse, materiens uppbyggnad och ämnens egenskaper
  • visa grundläggande kunskaper om naturvetenskapens verksamhet och arbetssätt, samt genomföra, dokumentera och kommunicera enkla naturvetenskapliga undersökningar,
  • reflektera över teknikens historiska utveckling och redogöra för grundläggande kunskaper i teknik, med särskilt fokus på tekniska lösningar och tekniska system,
  • tillverka och utvärdera enkla tekniska konstruktioner,
  • reflektera över och kritiskt granska människans beroende av och påverkan på naturen ur ett lokalt och globalt hållbarhetsperspektiv,
  • diskutera och problematisera frågor om identitet, kroppsintegritet, genus, jämställdhet och normer i relation till undervisning om sexualitet, samtycke och relationer,
  • reflektera över och problematisera skolans roll i arbetet med lärande för hållbar utveckling samt hur undersökande och problemlösande arbetssätt, estetiska uttrycksformer, digitala verktyg och förstahandsupplevelser kan användas i undervisning inom naturvetenskap och teknik.
  • visa kunskaper om planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur.

Innehåll

I kursen studeras naturvetenskap och teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt grundläggande naturvetenskapliga begrepp, teorier och modeller belyses och diskuteras. Inom biologi behandlas livets utveckling och evolutionens mekanismer. Den studerande får bekanta sig med vanliga växter och djur i närmiljön och undersöka hur de kan grupperas, deras livscykler, anpassningar till livsmiljö och årstider samt deras roll i näringskedjan. Därtill behandlas människans anatomi och fysiologi med särskilt fokus på sinnesorganens uppbyggnad och sinnesupplevelser samt sambandet mellan hälsa, kost och motion. Inom fysik behandlas människans relation till rymden samt universums uppkomst och utveckling med särskilt fokus på solsystemets uppbyggnad och himlakropparnas rörelser. Hur kraft och rörelse kan utforskas på lekplatsen undersöks och diskuteras med fokus på begrepp som tyngdkraft, tyngdpunkt, jämvikt, balans och friktion. Inom kemi studeras materiens uppbyggnad och de olika egenskaper, användningsområden och återvinningsmetoder som finns för olika material. Vidare behandlas vattnets egenskaper och dess olika aggregationsformer, samt hur blandningar kan delas upp i sina olika beståndsdelar med enkla separationsmetoder. Enkla naturvetenskapliga undersökningar i form av fältstudier, observationer och experiment genomförs, dokumenteras och kommuniceras kopplat till ovanstående ämnesområden.

Inom kursen belyses även teknikens karaktär och historia. Vanligt förekommande tekniska lösningar och tekniska system i hemmet och i samhället studeras övergripande med fokus på deras utformning, hur de anpassats efter människans behov över tid samt hur de kan förbättras. I samband med detta behandlas enkla mekanismer i vardagliga föremål och studenten får utforma och utvärdera egna tekniska konstruktioner där enkla mekanismer tillämpas. Vidare behandlas digital teknik och den studerande ges möjlighet att styra föremål genom programmering. I kursen belyses även hållbar utveckling genom att människans beroende av samt påverkan på natur och samhälle diskuteras och problematiseras.

I kursen bearbetas kontinuerligt ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i naturvetenskap och teknik utifrån aktuella styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet. Språkutvecklande och inkluderande arbetssätt inom undervisningen i naturvetenskap och teknik behandlas. Frågor gällande identitet, kroppsintegritet, genus, jämställdhet och normer i relation till undervisning om sexualitet, samtycke och relationer diskuteras och problematiseras. Skolans roll i arbetet med frågor om hållbar utveckling belyses och diskuteras. Vidare diskuteras och problematiseras användandet av undersökande och problemlösande arbetssätt, estetiska uttrycksformer, digitala verktyg samt förstahandsupplevelser i undervisningen för lärande i naturvetenskap och teknik. En del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering, genomförande och utvärdering av egen undervisning i naturvetenskap och teknik. Olika typer av bedömning, med särskilt fokus på formativ bedömning, behandlas där reflektion över den egna undervisningen ingår som viktig del.

Examinationsformer

  • Muntlig examination
  • Praktisk examination 
  • Skriftlig inlämingsuppgift 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla VG på hela kursen krävs minst 10 hp VG och resten G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teknikens historia och den naturvetenskapliga världsbilden - 5 hp | U–VG
  • Naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle - 5 hp | U–VG
  • Naturvetenskapernas och teknikens didaktik - 5 hp | U–VG

Behörighet

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Studierna är förlagda till dagtid. I kursen ingår tre obligatoriska campusdagar i Falun med workshops, laborationer och exkursioner. I övrigt ges kursen genom nätbaserad undervisning på distans. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling samt headset eller högtalare med mikrofon krävs.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.