Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för musikteoretiska principer
- redogöra för grundläggande upphovsrätt inom musikområdet
- analysera klingande material
- undersöka en musikgenres sociala och konstnärliga konventioner med etnografisk metod
- tillämpa musikproduktions- och mixningstekniker i produktion av klingande material
- diskutera samtida produktionsverktyg och musikproducentens roll
- redogöra för och tillämpa kunskaper om musikens narrativa funktioner
- planera och skapa en musikkomposition till en rörlig bildsekvens.
Innehåll
Kursen omfattar musikteori, musikproduktionsanalys, musikalisk upphovsrätt och introducerar samtida musikproduktions- och mixningstekniker, grundläggande orkestrering och produktionsverktyg. Första modulen, Musikteori, utgörs av musikteoretiska aspekter av komposition där även analysmetoder för klingande material presenteras. Andra modulen, Upphovsrätt inom musik- och ljudproduktion, fokuserar grundläggande upphovsrättsliga rättigheter och skyldigheter inom på området. Tredje modulen, Etnografisk essä, innefattar att en genres sociala och konstnärliga konventioner undersöks med etnografisk metod. Fjärde modulen, Verktyg för musikskapande och musikproduktion, omfattar fördjupande verktygskunskaper och processförståelse inom musikproduktion. Sista modulen, Eget projekt, fokuserar eget skapande av en gestaltande audiovisuell produktion.
Examinationsformer
- Skriftlig övervakad examination på plats
- Individuella och gruppvisa audiovisuella inlämningsuppgifter
- Individuella och gruppvisa skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Musikteori - 2,5 hp | U–G
- Upphovsrätt inom musik- och ljudproduktion - 2 hp | U–G
- Etnografisk essä - 2 hp | U–G
- Verktyg för musikskapande och musikproduktion - 4 hp | U–G
- Eget projekt - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- 45 hp inom medieproduktion inklusive Musikproduktion i studio 15 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.