Kursplan

Liveljud

Kurskod
GMN3EJ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-07-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara liveljudsteknologins vanligaste begrepp
  • redogöra för och använda liveljudsteknologins vanligaste tekniska verktyg
  • beskriva och demonstrera uppbyggnad och funktion hos ett PA-system (Public Address)
  • producera liveljud i samspel med medieproduktioner med visuella komponenter.

Innehåll

Kursen består av två moduler, och omfattar teknik och teori inom ljudproduktion för livesammanhang, både live för scen och live för broadcast- och strömmande medier. Den första modulen, Teori och verktyg för liveljud, innehåller en orientering om liveljudteknologins grunder, både teoretiskt och genom praktisk hantering. Den andra modulen, Liveljud i praktiken, omfattar olika former av liveljud och innehåller produktion av så väl liveljud för scenframträdanden som liveproduktion för audiovisuella medier som exempelvis tv-produktion, strömmad media eller liknande. Utifrån detta problematiseras begreppet ”liveljud”.

Examinationsformer

  • Skriftlig övervakad examination på plats
  • Individuella audiella inlämningsuppgifter
  • Individuella och gruppvisa skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid seminarier på campus
  • Aktivt deltagande vid genomförande av audiella gruppuppgifter på plats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teori och verktyg för liveljud - 2,5 hp | U–G
  • Liveljud i praktiken - 5 hp | U–G

Behörighet

  • 45 hp inom medieproduktion inklusive Introduktion till medieproduktion 15 hp och Audioteknologi och -teori 15 hp

Övrigt

Modulen Liveljud i praktiken 5,0 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.