Kursplan

Dokumentärt berättande

Kurskod
GMN3EG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-07-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för det dokumentära berättandets teori och historiska bakgrund
  • problematisera dokumentära berättar- och produktionsformer
  • tillämpa grundläggande etnografisk metod
  • i grupp planera och genomföra en dokumentär filmproduktion
  • ta ställning till etiska frågeställningar inom dokumentärfilmsproduktion.

Innehåll

Kursen omfattar grunderna i dokumentärproduktion och dokumentärfilmens historia. Särskilt betonas aspekten av berättarperspektiv och att arbeta med omfångsrikt material. Etiska frågeställningar inom dokumentärfilmsproduktion diskuteras utifrån såväl formrelaterade som innehållsliga aspekter. Kursens första modul, Dokumentär teori och metod, omfattar de teoretiska grunderna för dokumentärt filmberättande, där bland annat metoden etnografisk fältstudie studeras och tillämpas. Detta utgör en utgångspunkt för en filmövning i kusens andra modul, Dokumentärfilmsproduktion. Där genomförs korta filmporträtt av autentiska personer, arbetsplatser eller offentliga miljöer.

Examinationsformer

  • Individuella skriftliga uppgifter
  • Gruppvis redovisad audiovisuell inlämningsuppgift
  • Aktivt deltagande vid seminarier på campus
  • Aktivt deltagande i audiovisuell gruppuppgift på plats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Dokumentär teori och metod - 5 hp | U–G
  • Dokumentärfilmsproduktion - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • 52,5 hp inom medieproduktion inklusive Dialog och personregi för manusbundet berättande för olika medieplattformar 15 hp

Övrigt

Modulen Dokumentärfilmsproduktion 2,5 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.