Kursplan

Filmklippning

Kurskod
GMN3EF
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-07-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • hantera tekniska processer och arbetsflöden vid klippning av ett professionellt spelfilmsmaterial
  • värdera, välja och klippa bilder och ljud ur ett större filmmaterial för att få fram en tillfredsställande filmberättelse
  • analysera effekten av de tekniska och konstnärliga beslut en filmklippare fattar under en filmklippningsprocess
  • reflektera kring filmklippningens roll i den övergripande filmproduktionsprocessen.

Innehåll

Kursen består av två moduler. I kursens första modul, Klippning av filmsekvens, läggs fokus på att analysera och klippa ett färdiginspelat filmmaterial utifrån etablerade klippteorier och filmklippningsmetoder. I klipparbetet utforskas professionella filmklippares arbetsprocesser, färdiga filmsekvenser diskuteras och resultaten problematiseras. Den andra modulen, Lärandereflektion, utgörs av reflekterande perspektiv kring arbetsprocess och individuell kunskapsutveckling. 

Examinationsformer

  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Gruppvis bedömda skriftliga och audiovisuella inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid seminarier på campus
  • Aktivt deltagande vid handledning
  • Aktivt deltagande vid genomförande av audiovisuella gruppuppgifter på campus

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Klippning av filmsekvens - 5 hp | U–G
  • Lärandereflektion - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • 52,5 hp inom medieproduktion inklusive Postproduktion 15 hp

Övrigt

Modulen Klippning av filmsekvens 5,0 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.