Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- skriftligt och muntligt diskutera mediers betydelse för informationsspridning, opinionsbildning, idéutbyte och granskning i ett samhälle, ur ett medieteoretiskt perspektiv
- diskutera medielandskapets förändring och dess betydelse för urval, perspektiv och möjligt vilseledande
- problematisera medieproducentens agentskap i den samtida mediekontexten
- källkritiskt granska mediers innehåll i förhållande till information och desinformation
- redogöra för mediernas etiska och juridiska ramverk.
Innehåll
Kursen, som består av två moduler: Muntlig mediereflektion och Skriftlig medieanalys, introducerar hur medier och samhällssystem förhåller sig till varandra, samt hur medier och mediekonventioner påverkar oss som individer och som grupper i det samhälle vi lever i. I första modulen studeras mediers roll i ett samhälle ur ett medieteoretiskt perspektiv. Informationsspridning, opinionsbildning, idéutbyte och granskning av organisationer och makt diskuteras, liksom medieproducentens agentskap och individuella ansvar i den samtida mediekontexten. I den andra modulen analyseras existerande medieproduktioner ur perspektiv som belyser frågor om demokrati, medieanvändning, medielandskapets förändringar och ramverk. Här ges särskild uppmärksamhet åt etik och juridik i relation till informationsspridning, urval, perspektiv och vilseledande.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Muntlig mediereflektion - 3 hp | U–G
- Skriftlig medieanalys - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- 22,5 hp inom huvudområdet Medieproduktion inklusive Audiovisuella perspektiv 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.