Kursplan

Uppsats i medieproduktion

Kurskod
GMN3ED
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Medieproduktion1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2025-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • formulera och motivera en problemställning och ett syfte som är relevant för det valda forskningsområdet inom audiovisuell medieproduktion
  • planera, genomföra och redovisa en mindre uppsats på vetenskaplig grund
  • identifiera, reflektera över och förebygga forskningsetiska problem i den egna studien
  • tillämpa regler och konventioner för akademisk framställning vad gäller språk, stil, formalia och referenshantering
  • granska andras vetenskapliga arbeten, och ge muntliga kommentarer
  • värdera och reflektera över och värdera det egna arbetet utifrån andras kommentarer.

Innehåll

I kursen introduceras grundläggande vetenskaplig metod samt vetenskapliga arbets- och förhållningssätt, inklusive forskningsetiska frågor. Kursen behandlar hur tidigare forskning, teori, metod, källmaterial, insamling av data, analys, slutsatser samt forskningsetiska frågor hanteras i samband med vetenskapliga undersökningar inom audiovisuell medieproduktion. I kursen ingår också sammanställande, presentation och ventilering av en egen mindre undersökning i form av en uppsats som följer akademisk konvention.

Examinationsformer

  • Individuellt skriftligt arbete
  • Löpande individuell bedömning av textproduktion vid handledning
  • Aktivt deltagande i seminarier på campus och/eller online

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Uppsats i medieproduktion - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • 30 hp i Medieproduktion inklusive Introduktion till medieproduktion 15 hp

Övrigt

 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.