Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- skriftligt och muntligt redogöra för grundläggande begrepp och teorier som är relevanta för audiovisuell produktion
- identifiera och formulera forskningsfrågor utifrån vetenskapliga och teoretiska utgångspunkter
- analysera audiovisuella objekt utifrån olika teoretiska perspektiv
- audiovisuellt gestalta teoretiska begrepp
- muntligt reflektera över egna och andra studenters skriftliga och laborativa arbeten.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande begrepp för forskning inom det audiovisuella kunskapsområdet, och består av två växelverkande moduler: Audiovisuella teorier och Audiovisuella gestaltningar. Den första modulen behandlar relevanta teorier för analys av audiovisuella objekt samt audiovisuell produktion. Teorierna implementeras i skriftliga uppgifter där forskningsfrågor identifieras och formuleras utifrån vetenskapliga och teoretiska utgångspunkter, och som ventileras vid seminarier. De olika teoriernas användbarhet för medieskaparen utgör innehållet i den andra modulen där teorierna undersöks och de olika teoretiska begreppen omsätts i audiovisuell form genom audiovisuella gestaltningsövningar. Reflektionen över egna och andra studenters såväl skriftliga som laborativa arbeten har en central plats i kursen.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Gruppvisa audiovisuella inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus och/eller online
- Aktivt deltagande vid genomförande av audiovisuella gruppuppgifter på plats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Audiovisuella teorier - 5 hp | U–G
- Audiovisuella gestaltningar - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- Introduktion till medieproduktion 15 hp
Övrigt
Modulen Audiovisuella gestaltningar 2,5 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.