Kursplan

Producentperspektiv

Kurskod
GMN3EA
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Medieproduktion (MPR)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-08-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-08-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genomföra en enklare etnografisk användar- och målgruppsanalys
  • redogöra för grundläggande immaterialrätt och etiska perspektiv inom medieproduktion
  • tillämpa grundläggande projektledning och projekthantering
  • framställa en enklare audiovisuell pitchfilm
  • utföra en projektpresentation i form av en pitch.

Innehåll

Kursen omfattar teori om projektledning genom agil projekthantering där fokus ligger på att förstå produktionsprocesser inom medieproduktion. I första modulen, Projekthantering, studeras projektteori, som tillämpas i ett projektgenomförande. Den andra modulen, Pitchpresentation, fokuserar på muntlig och audiovisuell presentation av projektidéer och förslag genom pitch. I tredje modulen, Etnografiska, etiska och immaterialrättsliga analyser, ingår etnografiska användar- och målgruppsanalyser, liksom immaterialrätt och etiska perspektiv inom medieproduktion. De tre modulerna varvas och förehåller sig ömsesidigt till varandra.

Examinationsformer

  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Gruppvisa audiovisuella och skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid seminarier på campus
  • Aktivt deltagande vid genomförande av audiovisuella gruppuppgifter på plats
  • Aktivt deltagande vid redovisningar på campus

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Projekthantering - 8 hp | U–G
  • Pitchpresentation - 2 hp | U–G
  • Etnografiska, etiska och immaterialrättsliga analyser - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.