Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- genomföra research om autentiska personer och företeelser
- tillämpa källkritik i sin research
- redogöra för grundläggande begrepp inom retorik, samtals- och dialoganalys,
samt kritiskt granska och kommentera egna och andras produktioner utifrån
drama-,dialog-, och samtalsteori - genomföra en kvalitativ och kvantitativ manusdialoganalys
- skriva korta manus för olika plattformar utifrån dess specifika förutsättningar
- ge personregi och producera en berättelse utifrån ett kort manus
- tillämpa akademiska textnormer för språk, struktur och formalia.
Innehåll
Kursen introducerar narration, research och källkritik. Den består av två moduler. Den första modulen, Manusskrivande, fokuserar på retorik, strukturer och funktion i samtal och fiktionsdialog, utifrån sociolingvistiska och pragmatiska aspekter. I denna modul ingår kvantitativ och kvalitativ dialoganalys. Den andra modulen, Retorik, samtals- och manusanalys, fokuserar på manusförfattande och omfattar produktion av dialogbaserade manus, skådespelarinstruktion och ljudinspelning av producerade och analyserade manus. Kursen avslutas med reflekterande över den egna produktionen och hur förhållandet mellan fakta och fiktion kan förstås när autentiska personer och företeelser återges i dramatiserad form.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Gruppvis redovisad audiell produktionsuppgift
- Aktivt deltagande i workshoppar på campus
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus
- Aktivt deltagande vid grupparbete på campus
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Manusskrivande - 7,5 hp | U–G
- Retorik, samtals- och manusanalys - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Modulen Retorik, samtals- och manusanalys 7,5 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.