Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- urskilja tekniska standarder och komprimeringsmetoder vid bearbetning och presentation av ljud och rörliga bilder
- identifiera och implementera grundläggande metoder och arbetsflöden vid digital efterbearbetning av ljud och rörliga bilder inom filmproduktion
- redogöra för grundläggande färgteori och ljudteori
- hantera programvara för digital bearbetning av ljud och rörliga bilder
- problematisera ljudets och rörliga bilders narrativa funktion inom filmproduktion.
Innehåll
Kursen består av fyra moduler. Den första modulen, Programvaror och arbetsflöden, introducerar verktyg och metoder för digital efterbearbetning av ljud och rörlig bild inom filmproduktion. I den andra modulen, Efterbearbetning av film, utvecklas praktiska kunskaper inom bildbearbetning, ljudläggning och efterbearbetningsprocesser. Färgteori och tekniker som grading, greenscreen, tracking, masking och rotoscoping utforskas genom postproduktion av en filmsekvens. I den tredje modulen, Ljudanalys, studeras ljudets narrativa funktioner i en film utifrån ljudteoretiska perspektiv. Den fjärde modulen, Processförståelse, utgörs av reflekterande perspektiv kring de individuella och kollektiva arbetsprocesser som fordras för effektiv postproduktion inom filmproduktion.
Examinationsformer
- Individuella skriftliga och audiovisuella inlämningsuppgifter
- Gruppvis bedömda skriftliga och audiovisuella inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid workshoppar på campus och online
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus
- Aktivt deltagande vid genomförande av audiovisuella gruppuppgifter på plats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Programvaror och arbetsflöden - 5 hp | U–G
- Efterbearbetning av film - 4 hp | U–G
- Ljudanalys - 3 hp | U–G
- Processförståelse - 3 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Modulen Efterbearbetning av film 4,0 hp kan examineras endast när kursen går. Vid underkänt betyg hänvisas studenten till nästa kurstillfälle för omexamination.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.