Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- presentera kunskap om ljud- och musikproduktionstekniska principer och demonstrera färdigheter om dess tillämpningar, inklusive inspelningsprocess, mixning och mastering med hjälp av relevanta verktyg
- planera, genomföra och redovisa flerkanalsinspelning i studio med akustiska musikinstrument
- genomföra produktionsanalyser av musikinspelningar, i såväl muntlig som skriftlig form
- redogöra för de olika yrkesrollerna inom musikproduktionsprocessen ur ett historiskt och samtida perspektiv.
Innehåll
Kursen introducerar musikstudion och dess teknik som verktyg för musikskapande. Kursens första modul, Inspelningsstudion som verktyg, omfattar studioinspelningens förutsättningar och procedurer. I centrum står flerkanalsinspelning av musik med företrädesvis akustiska instrument. Den andra och tredje modulen, Studioinspelningar 1 och 2, innefattar planering, genomförande och redovisning av produktioner, inklusive iordningställande av studion, inspelning, mixning och mastering. Den fjärde modulen, Musikinspelningsanalys, introducerar analysmetoder för musikproduktion, liksom yrkesroller, arbetsmetoder och processer, nutida och historiska.
Examinationsformer
- Individuella och gruppvisa audiella inlämningsuppgifter
- Individuella och gruppvisa skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier på campus
- Aktivt deltagande vid genomförande av audiella gruppuppgifter på plats
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inspelningsstudion som verktyg - 4,5 hp | U–G
- Studioinspelningar 1 - 4,5 hp | U–G
- Studioinspelningar 2 - 3 hp | U–G
- Musikinspelningsanalys - 3 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Första studioinspelningsarbetet (Studioinspelningar 1. 4,5 hp) innehåller inspelning i grupp och efterarbete individuellt. Vid frånvaro från grupparbetet hänvisas studenten till nästkommande kurstillfälle.
Överlappar GLP2QU
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.