Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och problematisera, såväl skriftligt som muntligt, matematikdidaktiska forskningsresultat
- kritiskt och självständigt reflektera över egna och andras erfarenheter utifrån matematikdidaktiska källor
- identifiera och redogöra för olika perspektiv på matematik som vetenskap och som skolämne
- analysera och beskriva undervisning, lärande och matematiska kunskaper med matematikdidaktiska begrepp som ingår i kursen
- redogöra för och problematisera matematikundervisning i grundskolans årskurs 7–9 eller gymnasiet i relation till olika perspektiv på lärande
- planera för, problematisera och motivera matematikundervisning för årskurs 7–9 eller gymnasiet utifrån aktuella styrdokument, matematikdidaktiska teorier och undervisningshjälpmedel.
Innehåll
Kursen är en introduktiontill matematikdidaktik som vetenskapsområde och undervisningspraktik. I kursen behandlas olika perspektiv på matematik som vetenskap och matematik som skolämne samt kunskap, lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska begrepp studeras och reflekteras kritiskt utifrån vetenskapliga källor, rådande styrdokument, egna och andras erfarenheter och observationer. Vidare studeras huvudsakligen förutsättningar för undervisningens organisering utifrån matematiska kunskapsområden och uppgifter, elevers förkunskaper, klassrumsinteraktion och klassrums normer. I den muntliga och skriftliga vetenskapliga processen behandlas kraven på vetenskaplig förankring.
Examinationsformer
- Diskussion och muntlig redovisning i samband med seminarium
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Salstentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Matematikdidaktik I - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Matematik 4 eller Matematik D, Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Eller: Matematik fortsättning nivå 2, Engelska nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2
Övrigt
För studenter i nätbaserad kurs krävs en väl fungerande nätuppkoppling och verktyg för kommunikation med ljud och bild via internet.
Kursen motsvarar MD1101.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.