Kursplan

Ljud- och musikproduktion med Pro Tools

Kurskod
GLP3AR
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Ljud- och musikproduktion (LPU)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-28.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • hantera grundläggande verktyg för digital inspelning och redigering för ljud- och musikproduktion i programmet Pro Tools
  • använda korrekt terminologi och tillämpa centrala teoretiska begrepp i kommunikation om digitalt redigeringsarbete av ljud och musik i programmet Pro Tools
  • analysera och diskutera det egna utförandet av produktionsarbete.



Innehåll

Kursen utgör en introduktion till inspelning, redigering och produktion av ljud och musik samt en grundläggande genomgång av programvaran Pro Tools.
Kursen består av två moduler, den första modulen behandlar teori, medan den andra fokuserar på tillämpning. Kursen fokuserar även på centrala teoretiska begrepp och tekniska termer som används inom ljud och musik i samband med produktionsarbete. Vidare studeras signalflöden, filhantering, virtuella instrument och ljudprocessering i en Pro Tools-miljö. Stort utrymme ges till analys av och reflektion kring kvaliteter i redigeringsarbete.

 

 

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Praktiska redovisningar
  • Tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande teori och begrepp för ljud- och musikproduktion med Pro Tools - 2,5 hp | U–G
  • Redigeringsarbete i Pro Tools - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

För att erhålla en internationell certifiering i programvaran Pro Tools krävs också en godkänd certifieringstentamen. Möjlighet att skriva denna tillhandahålls av lärosätet.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.