Kursplan

Kinesiska för affärslivet II

Kurskod
GKI3C9
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Kinesiska (KIA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Kinesiska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2024-06-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-06-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa färdigheter i kinesiska språket vid professionella affärsaktiviteter
  • använda lämpliga uttryck i olika sociala sammanhang och på en arbetsplats
  • använda lämpliga uttryck vid vardagligt arbete i affärslivet
  • använda lämpliga uttryck vid affärsförhandling och upprättande av avtal, vid diskussioner om samarbete och vid analyserandet av marknadstrender
  • redogöra översiktligt för vad som kännetecknar Kinas affärskultur och affärsliv, inklusive handel, marknadsmiljö, marknadsföring och etablering av affärsrelationer.

Innehåll

Kursen lägger fokus på avancerad kommunikation i affärssammanhang. I kursen ingår träning i att kommunicera professionellt på kinesiska i olika sammanhang i affärslivet. Relevanta aspekter av kultur, traditioner och affärskunskaper, såväl som grunderna för affärsregler och etikett, diskuteras.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande på seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig övervakad onlinetentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 5,5 hp, inklusive modulen Skriftlig tentamen.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Kinesisk språkfärdighet för affärslivet 1 - 2 hp | U–VG
  • Kinesisk språkfärdighet för affärslivet 2 - 2 hp | U–VG
  • Kinesisk språkfärdighet för affärslivet 3 - 2 hp | U–VG
  • Skriftlig tentamen - 1,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 60 hp inom huvudområdet kinesiska

Övrigt

Kinesiska används som undervisningsspråk, med stöd av svenska eller engelska.

Denna kurs överlappar kursen Kinesiska för affärslivet: Yrkeskommunikation, 15 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.