Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur informationsbärande visualiseringar kan anpassas för specifika målgrupper och användningsområden,
- redogöra för och diskutera information, problem och lösningar,
Färdighet och förmåga
- urskilja, formulera och lösa problem inom informationsdesign,
- producera avancerade visualiseringar med hänsyn till designprinciper, hållbarhetsperspektiv och funktionalitetskrav enligt avsedd kvalitet där exempelvis grafik, text, bild, färg, form och estetik samverkar,
- på ett strukturerat sätt utföra datafångst, bearbetning, lagring, analys/modellering och visualisering med syfte att skapa underlag för vetenskapligt grundade beslut,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra kritiska bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
I kursen behandlas aspekter inom informationsdesign samt informationsbärande visualiseringar anpassade efter givna kriterier. Vidare behandlas och används mikrodataanalyskedjan vilken omfattar sekvensen datafångst, databearbetning, datalagring, dataanalys/modellering och visualisering av data för beslutsstöd.
Examinationsformer
- Seminarium
- Projekt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarium - 7,5 hp | U–G
- Projekt - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Dynamiska webbapplikationer 7,5 hp, Forskningsmetodik 7,5 hp, Grafisk design 7,5 hp, Statistisk analys 7,5 hp och Visuell identitet 7,5 hp
Övrigt
Undervisning och utdelat material kan förekomma på engelska.
Omexamination kan i vissa fall, efter examinators beslut, ske i annan form än beskrivet i kursplanen.
Ersätter GIK2XH.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.