Kursplan

Användarcentrerad design

Kurskod
GIK348
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-04-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-04-04.

Mål

Kunskap och förståelse 
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda centrala begrepp inom en användarcentrerad process.

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa användarcentrerade metoder i dialog med berörda parter vid utveckling av funktionell, meningsbärande, och hållbar design med avsedd kvalite.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera företeelser, situationer och lösningar från aktiviteter i en användarcentrerad process,
  • reflektera kring sitt behov av ytterligare kunskap inom ramen för användarcentrerad design och interaktionsdesign med syfte att kunna möta förändringar i arbetslivet.

Innehåll

Kursen behandlar olika metoder och centrala begrepp som används för att involvera slutanvändare i design- och utvecklingsprocesser med syfte att tillgodose deras krav, behov och önskemål vid skapande eller vidareutvecklande av digitala produkter och tjänster. Kursens tyngdpunkt ligger vid arbete där användaren placeras i centrum vid utformning av produkt eller tjänst. Detta sker genom undersökningar och praktiskt designarbete.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Löpande examination

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift (begrepp) - 0,5 hp | U–G
  • Löpande examination - 3 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift - 4 hp | U–G

Behörighet

  • Interaktionsdesign, 7,5 hp

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska. 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.