Kursplan

Projekt och agila arbetsmetoder

Kurskod
GIK2YL
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-29.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för metoder och modeller inom projekthantering och agil systemutveckling
  • redogöra för aspekter av grupputveckling, gruppdynamik och konflikthantering

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • praktiskt tillämpa teoretiska kunskaper på IT-projekt inom digitala tjänster

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera kring digitala tjänsters påverkan på verksamheter utifrån hållbarhetsperspektiv
  • reflektera kring kommunikationsaspekter i IT-projekt

Innehåll

Kursen går igenom modeller inom agil systemutveckling och projekthantering, dess faser och roller med ansvarområden och arbetsuppgifter. Vidare behandlas olika verktyg, metoder och dokument som kan användas i varje fas. Kursen innefattar arbete där studenter kartlägger processer samt initierar och planerar mindre IT-projekt. I kursen behandlas även grupputveckling, gruppdynamik och konflikthantering. Vidare diskuteras digitala tjänsters påverkan på verksamheter utifrån hållbarhetsperspektiv.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Projekt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift 1 - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift 2 - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift 3 - 1,5 hp | U–G
  • Projekt - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.