Kursplan

Idrottsmedicin

Kurskod
GIH3GK
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-06-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-06-09.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva förebyggandet och det akuta omhändertagandet av potentiella idrottsrelaterade skador,
  • genomföra hjärt-lungräddning,
  • utifrån ett idrottsmediciniskt perspektiv, särskilja och diskutera tränarens roll kopplat till preventionsstrategier och omhändertagandet av olika idrottsskador i förhållande till andra professioner,
  • diskutera idrottsmedicinska rehabiliteringens upplägg utifrån vetenskapliga rekommendationer.

Innehåll

Denna kurs ger en grundläggande förståelse i idrottsmedicin och utrustar blivande tränare med kunskap och färdigheter för att förebygga, hantera och främja effektiv rehabilitering av vanliga idrottsrelaterade skador. Kursen behandlar metoder för bedömning och grundläggande akut omhändertagande vid akuta skador, inklusive hjärt-lungräddning (HLR). I kursen studeras specifika behov i en idrottares återhämtning för att effektivt kunna integrera prehabiliterings- och rehabiliteringsprocesser i träningsprogram, med fokus på att främja läkning, minimera risken för återkommande skador och bibehålla idrottslig prestation.

Examinationsformer

  • Individuella muntliga tentamina
  • Muntlig redovisning i grupp
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på Projektarbete för idrottsmedicin - 4 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skadehantering och HLR - 3,5 hp | U–G
  • Projektarbete för idrottsmedicin - 4 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.