Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier och modeller inom området motorisk kontroll och lärande,
- planera, genomföra och utvärdera träningsupplägg för motorisk färdighetsträning inom en idrott,
- jämföra och kritisk granska hur träningsupplägg för motorisk färdighetsträning kan anpassas till olika målgrupper av idrottande individer.
Innehåll
I kursen studeras olika teorier och modeller som ger tränaren kunskaper för att kunna förklara och analysera motoriska lärprocesser inom idrotten. En stor del av kursen ägnas åt att studenterna får utveckla sin didaktiska kompetens inom området motorisk färdighetsträning inom en vald idrott. I kursen ingår även att studenterna ska jämföra olika träningsupplägg för motorisk färdighetsträning och kritisk granska hur dessa är anpassade till olika målgrupper av idrottande individer.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- Individuell skriftlig tentamen
- Individuell skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på Projektarbete motorisk färdighetsträning - 4,5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teorier för motorisk kontroll och lärande - 3 hp | U–G
- Projektarbete motorisk färdighetsträning - 4,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.