Kursplan

Träningslära

Kurskod
GIH3FD
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2025-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för långsiktiga fysiologiska anpassningar till träning,
  • redogöra för och diskutera hur olika fysiska kvalitéer bidrar till idrottslig prestation,
  • välja, beskriva, genomföra och kritiskt granska lämpliga träningsmetoder för utveckling av fysiska kvalitéer av betydelse för idrottslig prestationsförmåga för vuxna idrottare.

 

Innehåll

I kursen studeras de grundläggande principerna för optimering av träning av fysiska kvalitéer för idrottare. Vidare studeras också hur kroppen reagerar på olika former av träning med fokus på de långsiktiga fysiologiska anpassningarna till träning. Genom föreläsningar, fallstudier, grupparbeten och praktiska övningar studeras fysiska kvalitéer som styrka, uthållighet, rörlighet och snabbhet samt på vilket sätt dessa bidrar till idrottslig prestationsförmåga.

I kursen riktas särskilt fokus mot att utveckla studenternas förmåga att välja, beskriva, genomföra och kritiskt utvärdera träningsmetoder som är anpassade för att förbättra idrottslig prestationsförmåga och samtidigt minimera risken för skada.

Examinationsformer

  • Projektarbete - dokumenterad individuell portfolio med träningsprinciper och praktiska träningsmetoder.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Portfölj av träningsmetoder - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Tillämpad idrottsfysiologi 7,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.