Kursplan

Hållbart idrottsledarskap

Kurskod
GIH3F9
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • reflektera över och diskutera olika aspekter av idrottsledarskap i relation till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet samt idrottens styrande dokument,
  • identifiera och diskutera vikten av ett hållbart förhållningssätt till idrottsledarskap för både tränaren och idrottaren,
  • beskriva och diskutera hållbart idrottsledarskap samt etiska aspekter relaterade till begreppen inkludering och trygg idrott med stöd i olika teorier och modeller inom området.

 

Innehåll

I kursen diskuteras olika aspekter av idrottsledarskapet i relation till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet samt idrottens styrande dokument. Vidare studeras förutsättningarna för ett hållbart idrottsledarskap med särskild hänsyn till inkludering och trygg idrott samt tränarens såväl som idrottares långsiktiga hälsa och välbefinnande. En central del av kursen innebär att studenterna identifierar, formulerar och diskuterar sin ledarskapsfilosofi med stöd i teorier och modeller inom området. Studenterna introduceras även till begreppet reflektion och vilken betydelse reflektion kan ha för deras utveckling som idrottsledare.

 

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • Muntliga redovisningar i grupp
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på Hållbart idrottsledarskap - 5 hp. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Idrottsledarskap och hållbar utveckling - 2,5 hp | U–G
  • Hållbart idrottsledarskap - 5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.